Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frickis
Hej,

Snart dags att byta ut tjänstgörande v70n och jag har börjat titta åt en XC90 2007-2008 ungefär. Har bara två småbarn, men tycker ändå att det vore lite najs med utrymme och möjligheten att lasta in hela familjen samt svärmor och svärfar för utflykt. Att kostnaderna kommer att dra iväg mot v70 har jag nästan redan svalt. Lite funderingar uppstår såklart...

Kan man se vad de olika utrusningsalternativen innehåller från dessa år? Har sökt och hittat lite länkar till filer på volvos hemsida, men dessa verkar inte funka längre.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Innan volvo gjorde om sin sida så fanns det produktblad tillgängliga, men de är borta nu tyvärr.

Finns 3 utrustningspaket:
Kinetic, Momentum och summum.

Kinetic innehåller inget direkt utan är enklast möjliga. 2-zons klimatanläggning har det iaf samt dimstrålkastare och farthållare.
Momentum innehåller ytterligare: Bi-xenonstrålkastare, regnsensor, parkeringssensor bak etc.
Summum innehåller allt som går att få i princip. Utöver momentum ingår summum även helläder-klädsel, kompass i backspegeln, parkeringssensor fram, elinfällbara sidospeglar, elektriskt justerbar förarstol med minne och säkert ytterligare några detaljer. Har HU-850-stereo med CD-växlare.
Detta är dock generellt då innehållet mellan de olika paketen växlas lite från år till år.

Utöver det finns det lite olika paket så som ocean-race, teknikpaket etc.

XC90 brukar vara välutrustade så om det inte är absolut allt du vill ha så som summum-paketet kommer du lätt kunna hitta en passande bil.
I prinicp alla XC90 har xenonstrålkastare, läderklädsel och parkeringssensor bak, vilket jag anser är ett minimikrav på en så stor bil. Läderklädsel bör du absolut ha om du har mindre barn, för det fins få saker som kan smutsa ner så som barn. Med läderklädsel är det bara torka av med en fuktig trasa.
Användarvisningsbild
av milktrucker
johnnype skrev:Fast någon HU-850 sitter det inte i XC90 så där är du ute och surrar lite milktrucker! 8)
ne mne motsvarigheten eftersom den har en helt annan fysiskt form i XC90
Användarvisningsbild
av daSea
Innan R-Design kom fanns det en variant som benämndes sport. Vad som ingick utrustningsmässigt vet jag inte. Men på denna länk kan du läsa lite mer om XC90 MY08, det är så långt tillbaka Volvos infosida sträcker sig...

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... /xc90/2008
Användarvisningsbild
av johnnype
milktrucker skrev:
johnnype skrev:Fast någon HU-850 sitter det inte i XC90 så där är du ute och surrar lite milktrucker! 8)
Nej det är fortfarande ett felaktigt påstående!

På XC90 har du:
- ICM som är chefen över MOST och display/kontrollpanel för "Radion" kopplad via fiber till följande:
- MP1 eller MP2 är 1CD vs 6CD växlare också helt separat enhet kopplad till MOST.
- AUD är slutsteget under passagerarstolen, även det via MOST.
- ATM är Radiomottagaren i taket längst bak i bilen, kopplas via MOST.

Så att säga det är en HU-850 med en annan form är...inte korrekt! Delarna sitter dessutom på fyra (4) olika ställen i bilen som kommunicerar med varandra via fibernätet.

ps. Alla ljudpaket har slutsteg under stolen! ds.
Användarvisningsbild
av milktrucker
johnnype skrev:
milktrucker skrev:
Nej det är fortfarande ett felaktigt påstående!

På XC90 har du:
- ICM som är chefen över MOST och display/kontrollpanel för "Radion" kopplad via fiber till följande:
- MP1 eller MP2 är 1CD vs 6CD växlare också helt separat enhet kopplad till MOST.
- AUD är slutsteget under passagerarstolen, även det via MOST.
- ATM är Radiomottagaren i taket längst bak i bilen, kopplas via MOST.

Så att säga det är en HU-850 med en annan form är...inte korrekt! Delarna sitter dessutom på fyra (4) olika ställen i bilen som kommunicerar med varandra via fibernätet.

ps. Alla ljudpaket har slutsteg under stolen! ds.
Gäller det samtliga XC90?
Låter sjukt avancerad för första årsmodellen
Användarvisningsbild
av johnnype
milktrucker skrev: Gäller det samtliga XC90?
Låter sjukt avancerad för första årsmodellen
Såklart, det gäller alla XC90 2003-2014.

Sedan så finns det olika MOST generationer precis som det här med CAN som vi diskuterat livligt i andra trådar som gör att du inte kan ta en AUD/ICM etc. och byta hur som helst.

Men inte nog med det! Det finns också ett stöldskydd "Security on MOST" som gör att du inte ens kan byta till "rätt" grejer utan att uppdatera mjukvara!

Jag pratar om detta i min tråd på svxc och beskriver även hur Security on MOST fungerar och hur jag "knäckte" det för att uppgradera min XC90 till Premium sound utan att besöka Volvo.

Sjukt avancerat? Det är ett fint system som fungerar utmärkt om du frågar mig.
av Frickis
Tack för svar och bra länkar.

Inser att det är svårt att hitta en bil med allt man önskar, i rätt färg osv. :-)

Var först inne på manuell eftersom jag gillar det, men då blir utbudet extremt begränsat.

Har också haft önskemål om laminerade rutor, mest för lite extra inbrottssäkerhet, men det verkar inte vara många av bilarna som har det, vad jag kan se.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]