Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hilolen skrev:Jovisst kan det vara så. Jag tänkte att jag ska byta packningar på insuget när jag har tid.
När du då ändå har bort insugningsröret, passa då på att ta upp och kolla på och tvätta rent oljefällan. Den får man inte bort utan att ta bort just insugningsröret, på just B234F motorn. Det är inte samma oljefälla som B230F heller.
hilolen skrev:. Jag har inte kollat tempgivare(på 16v sitter det väl 2?) går dem att kontroll mäta?
Det sitter en "dubbel" tempgivare på LH2.4 och den sitter under insuget vid tredje cylindern på B 234F motorn. Att jag markerar det är att den sitter under insuget vid första cylindern på alla andra. Och så sitter det ju en tempgivare för tempmätaren också, den har runda stift. Den till motorstyrningen har smala flata stift. Det är samma givare till alla motorer med LH 2,4, men inte samma som till dom äldre motorerna ("E" och "F" med LH2.2). När jag säger dubbel menar jag att det är 2 st motstånd i den, ett för bränsle och ett för tändboxen. Dom går att mäta, du mäter mellan ett stift och jord. Det ska vara samma värde mellan stift och jord på båda. 2280 - 2730 ohm vid + 20° står det i min bok.
Angående läck på insugspackningen, jag hade bort generatorn i veckan. Bytte regulatorn och passade då på att byta lager. När generatorn är borta passade jag på att efterdra skruvarna till insuget. Dom två bakre undra var svåra att koma åt när jag bytte packningen för något år sedan. Jag lossade och drog fast samtliga och just dom 2 bakre undre satt inte fast lika hårt och gick att dra lite mer. Jag har senast tiden "brottats" med felkod 2-3-2 men inte kunna lösa det. Den försvann när jag efterdragit insuget, På tal om generatorn, det är inte samma generator som på B230. Regulatorn kostar 109:- på Biltema till B230, den kostar 840:- på Ad-Center till B234. Köpte från USA, men det gick på c:a 550:- med frakt och tull. Kanske gått att hitta i EU.

Mvh
Lennart
av roh66
Hej!
Kom på att det inte spelar någon roll vilken sida om tomgångsmotorn du stryper slangen.
Hur som haver stannar inte motorn eller typ harklar ordentlig då har du tjuvluft.
Det är ju i och for sig bra för då är troligtvis "el/signal" sidan ok.

MVH.R.
av roh66
Hej hilolen!

Hm.. skumt att den inte går varv ordentlig om nu allt är ok med själva motorn.
Kan avgassystemet vara tät? Typ katalysatorn eller ljuddämpare som beckat ihop?
Hur var det med kompressionen?
Mikrobrytaren ovanpå spjällhuset vet jag ej vad den har för funktion.
Har likadan på min. Tror den har med AC'n att göra. Har du AC?

MVH.R.

Du mer än antyder att det inte skulle finnas[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]