Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av teleduett67
Hej! Har en xc70 -07 som stereon börjat krångla på. Det knäpper lite i vänster högtalare bak för att plötsligt gå igång på högsta volym. Spelar ingen roll om den är avstängd eller inte,går ej heller att reglera ljudet eller stänga av när det händer. När man kört en 20-30 min så fungerar den klockrent igen. Har varit på Volvo och hört men dom hade aldrig hört om problemet, köp en ny stereo var svaret men 8000 känns ju lite häftigt om det skulle gå att fixa. Ska man sätta in en eftermarknadsstero så funkar väl inte styrningen från ratten som jag förstår. Finns det någon som hört talas om det här och som har någon lösning på problemet?
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Förut hade de utbytes system så att du lämnade in din gamla och fick en ny ersättning, ca 2500:- så rätt dyrt men vill man ha original så kanske det är värt det?

Men frågan är ju om felet ligger i stereon eller i slutsteget, har du en 850 så har du ju ett separat slutsteg under pasagerar stolen, kan vara det som strular?
Kan det vara värt att felsöka kanske?
av teleduett67
Tack för svaret, har ju funderat på det också om det kan vara slutsteget, men nu när man inte har svart bälte i elektronik så har jag ingen aning hur man kan kolla det, har ju varit både till Volvo och en bilradiofirma men dom var väl sådär intresserad kan jag säga. Finns ju beg. slutsteg att köpa på skroten för 1200 ca men det känns ju också onödigt om det inte är det felet. Finns det någonstans man kan ringa på Volvo Sverige som har tekniksupport? Jag kan väl inte vara den é att ha råkat ut för det här ?
av V70t5my06
Hej!

Hade samma fel på min t5:a med hu-850. Och det var Hu:n som det var fel på då. På min så var alla högtalare döda och sen kunde som sätta i gång i några sekunder på högsta volym när som helst. Även om den var avstängd precis som du beskriver. Då 2011 tror jag det var så kunde man i alla fall lämna in sin befintliga Hu på lagning (Billigast) eller få en utbytes men då måste man ladda ny program vara för ca. 700 tror jag det var.
av V70t5my06
Ja på Volvo. Då när det hände mig så fans det i alla fall tre alternativ. Laga befintlig, utbytes eller ny.
Användarvisningsbild
av Severin
Väcker tråden igen, jag fick detta exakta fel igår och Volvo vill ha hissnande 8700 med arbete.....
Skroten hittar jag ingen hu-850 till S60.

hörde av Volvo att det finns 6st olika hu-850 så man undrar ju vad skillnaden är mellan dom
av HVTH
Severin skrev:Väcker tråden igen, jag fick detta exakta fel igår och Volvo vill ha hissnande 8700 med arbete.....
Skroten hittar jag ingen hu-850 till S60.

hörde av Volvo att det finns 6st olika hu-850 så man undrar ju vad skillnaden är mellan dom
Du kan köpa vilken HU-850 som helst (utan dom till S80 som inte ser likadana ut, dock samma hårdvara) och sedan bara be Volvo ladda mjukvara för att få rätt ljudbild/EQ-inställningar anpassade för S60.

Finns en på blocket nu och ett dussin på ebay UK.
Användarvisningsbild
av Severin
Så det är heller ingen skillnad länder emellan?
Så man måste ladda in mjukvara om man inte hittar en med samma art nr?
En sak till, måste man ta ur ecu:n för att få ur stereon ur "plastlådan" den sitter i?

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]