Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:E85 tappade väl nyligen sin momsfrihet? Har för mig att det höjde literpriset motsvarande en krona eller nåt.
Nej 1:a december höjs skatten på etanol med 1 krona, själv har jag inte bestämt mig för vad jag skall tanka framåt. Hittils har jag så långt som möjligt tankat etanol då bilen går bra på etanol, dricker mycket men bra effekt. Alternativet för mig är BF 98 eftersom jag har Polestar i bilen och då fungerar inte BF 95 och högst effekt blir det med etanol. Nu kör jag bara 800-1000 mil/år med privatbilen så bränslekostnaden är ju inte den stora utgiften, däremot är det lite tråkigt att bara komma 25-30 mil på en tank vid min blandade körning men det lutar åt att fortsätta med etanol men den kanska blir svår att hitta i framtiden.
Lövet skrev:E85 tappade väl nyligen sin momsfrihet? Har för mig att det höjde literpriset motsvarande en krona eller nåt.
Som sagt, man "skattar" bort E85. Och inte blir det bättre efter 1:a december, då man tydligen höjer med en krona till.
Trist att politikerna aldrig kan göra något långsiktigt! minns "mackdöden"
2007 kom den så kallade pumplagen, som föreskriver att alla bensinmackar med en försäljning som överstiger i miljon liter (1000 kubikmeter) från och med nästa år måste ha en pump för biobränsle (etanol). Försäljningsställen som har lägre försäljning är undantagna från kravet.
Om etanolpriset höj med en krona så är ju den marginal man hade för att köra på etanol borta, ska man göra "mellanservicen" som en del modeller dras med går man ju back!?

Trist att stimulansen till utveckling för förnybara drivmedel är så kortsiktig och begränsad..
Bilismen är och förblir samhällets kassako. Inga bilar oavsett bränsle eller energikälla kommer att undantas i det långa loppet.

Bilen samt Fåraherden & Vallhundarna vs. Fåren...
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=79553
Frågan är hur de gör med el-bilarna när de uppnått något större antal? Kommer de beskatta all el så att framdrivningen av bilen har samma skattenivå som övriga "bränslen", eller blir det något annat? Svårt att skilja på elen till billaddning och hushållselen. :wink:
"Frågan är hur de gör med el-bilarna när de uppnått något större antal?"

Man kan ju försöka hålla koll på hur många parkeringsplatser det kommer att byggas, både i bostadsområden och på arbetsplatser, med eluttag. Hur många bilägare har i dag en egen parkeringsplats med eller utan el? Sedan kan man ju jämföra med hur beslutsfattarna agerar i den frågan. Det kanske blir samma där att utbyggnaden och elbilar "kvävs ihjäl" av obefintlig infrastruktur.
SvenB skrev:Kommer de beskatta all el så att framdrivningen av bilen har samma skattenivå som övriga "bränslen"
Var så säker. Bilismens skatteintäkter är mycket betydande för samhället och det är därför omställningen till alternativa bränslen (energi) går så trögt som den gör. Politiker anser att samhället helt enkelt inte har råd med omställningen i det korta perspektivet. Men i ett långt perspektiv kommer det att straffa sig hårt att inte ställa om till mer hållbara drivmedel (energi).
Ibland är det bara humor
Från nästa år höjs skatten på E85, låginblandad etanol och biobränslet FAME. Orsaken till höjningen är en konflikt mellan Sverige och EU-kommissionen. Den svenska koldioxidskatten tas ut endast på icke förnyelsebara bränslen.
Hur ser en sådan konflikt ut? Det känns som om man skickade ett snabbt ihopkladdat brev och fick ett nej tillbaka.
Sen la man krutet på att försöka förklara att det är minnsan EUs fel att skatten måste höjas.

Tänk om EU på måndag sa att staten får inte ha monopol på alkohol och skatten är för hög.
Då jävlar skulle dom skrika sig hesa och skriva motioner och lobba som aldrig förr.

Edit:
Läste nu att konflikten pågått i 20 år om detta. Dom kanske ändå har försökt iallafall.

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]