Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Emilvolvo
Har problem med min 945 -92 bilen går för fett, står man på tomgång så kan den börja lukta väldigt mycket oförbränd bränsle. Har bytt tempgivaren till boxen, lmm, btr och spridare, felkod 2-3-2 kan komma upp när den är varmkörd. Lambdavärdet var lågt på senast besiktning tyvärr har jag inte värden på papper just nu vad mer kan orsaka att den går fett? Lambdasonden? Har slut på ideér får körförbud på måndag.
av roh66
Hej Emilvolvo!

Kanske hål i avgassystemet före katalysatorn/lamdasonden? Lamdasonden signalerar/tror att motorn går magert och
styrboxen pöser på med bränsle?
Kolla att flexröret är tät från luftfiltret till spjällhuset annars får Lmm spel om du har nån.

MVH.R.
av Emilvolvo
Har bytt lambdasond nu och besiktat bilen och fick dessa värden

Co 0.7 (0.5)
Hc 140 (100)
Co2500 0.4 (0.3)
Lambda 1.03 (0.97-1.03)

Hur får jag ner co på bäst sätt? Hc värdet är högt för att bilen inte fick en ordentlig varmkörning pga köer, funkar en skvätt e85 för att få igenom den precis?
av roh66
Hej!

Tja det kanske går vägen tanka 25-30% E85. Alltså runt 15-18 Liter på full tank om den är på 60 Liter.
Oljebyte hjälper på oxå. Kanske nya tändstift om dem är några år. Luftfilter? En service rent av om det inte redan är gjort enligt bok.
E85 är en nödlösning. Det bör fixas ordentligt då bilen troligen drar mer bränsle än den ska.

MVH.R.
Användarvisningsbild
av lennarte
Emilvolvo skrev:avgasröret är tätt hela vägen med ny packning mellan grenrör och "downpipe
Har du känt ordentligt med handen att det verkligen är tätt?? Jag har dubbla packningar, det läckte fortfarande lite med en ny packning + "klet". Jag hittade först en liten läcka på grenrörspackningen, första cylindern vid pinnbulten längst fram. Det gick endast att känna med kall motor, plåten till förvärmningen bortplockad och under c:a en halv minut. Sedan blev det för varmt att hålla handen där. När jag då hade grenröret bortplockat såg jag att det läckt på fler ställen + då i flänsen till avgasröret. Försökte fila det jämnt (både avgasröret och grenröret var ojämna) , men chansade med dubbla packningar (ej mot topplocket) istället och det blev tätt och bra. Nya packningar till grenröret är nog aldrig fel + så monterade jag nya pinnbultar och förkopprade stålmuttrar (dom var dyra), sedan har det fungerat (peppar, peppar). Förra besiktningen var det väl så bra som när den var ny (CO 0,05, HC 35, Hög CO 0,1, Lambda 1,01), efter 43000 mil med original katalysator. Ett oljebyte + filter är heller aldrig fel. Har man problem med fet blandning efter kat är det ju mycket fetare innan kat och då spär det ut motoroljan ganska fort om man bara kör småsträckor.

Mvh
Lennart
av Emilvolvo
Service är gjord i höstas olja,oljefilter,stift osv. Hade stora problem med att bilen drog mkt bränsle och luktade starkt om avgaserna men efter jag bytte lambdasond så har det blivit mycket bättre, har bytt tempgivaren (den under 3ans cylinder) prövat olika luftmassemätare bilen går bra på tomgång och startar lätt i kyla, har bilen som vinterbil enbart så har inte så stor lust att lägga ner för mycket pengar och tid på den, vill helt enkelt bara få igenom den på besiktningen men ska försöka känna om den läcker från grenröret tack för tipsen.
av roh66
Hej igen!

Den kanske behöver köras en liten längre tur typ 10 mil i alf.
Det kan vara så att det är bensin i oljan. Blir det av småkörning eller dålig förbränning.
Bensin i oljan ger högt HC värde.

MVH.R.
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]