Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så länge du håller dig till släp med en max totalvikt på 750 kg är det aldrig några problem, men tänk på att max släpvagnstotalvikt för en sån XC70 är 1100 kg, om man bara har B-kort. Bilen klarar 2100 kg släpbruttovikt, men det går åt BE för att utnyttja allt. Om du nu skulle behöva/vilja det någon gång.
Tycker ju personligen att det här med regler för släpvagnar borde ses över, har själv BE så får dra så mycket jagbehöver, men att man max får dra 1100 med B med en XC 70 är ju nästan lite löjligt när man får dra 1500 med en gammal 240. Men regler e regler, vet inte hur man skulle styra upp det heller
av mattish
palmqvist skrev:Tycker ju personligen att det här med regler för släpvagnar borde ses över, har själv BE så får dra så mycket jagbehöver, men att man max får dra 1100 med B med en XC 70 är ju nästan lite löjligt när man får dra 1500 med en gammal 240. Men regler e regler, vet inte hur man skulle styra upp det heller
Ja, körkort för alla släp över 750kg oavsett bil är det mest rättvisa och det mest riktiga!!
palmqvist skrev:Tycker ju personligen att det här med regler för släpvagnar borde ses över, har själv BE så får dra så mycket jagbehöver, men att man max får dra 1100 med B med en XC 70 är ju nästan lite löjligt när man får dra 1500 med en gammal 240. Men regler e regler, vet inte hur man skulle styra upp det heller
Det bästa vore nog att det skulle ändras till max 750kg med B-kort.
Finns ju både B96 och BE.
Känns som en helt ok lösning på problemet sen tycker jag att B körkort skall vara samma o inte finnas en massa varianter av tex har en kollega som blev av med kortet för fortkörning i fjol ett par månader, de har en husbil på 5 ton, nu får han inte köra den på sitt b-kort längre då detta kräver C1 men jag får köra den på mitt B tycker det e lika märkligt som min far har kvar sitt A
Detta beror dock på den någorlunda rimliga principen att om du tar ett körkort som gäller för en viss samling fordon, då gäller det fortfarande för samma samling fordon X år senare, även om de som då tar samma körkortsklass får behörighet för en annan samling fordon. När jag tog mitt B-kort gällde det exempelvis även för tung lastbil i ej yrkesmässig trafik. Det gör inte B-kort nu längre. Därför fick jag chansen att komplettera mitt kort med C-behörighet utan något annat än en anmälan om att jag ville ha det.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]