Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andreas.j
Hej på er!

Har en volvo S60 2,4T -02

Igår på vägen hem ifrån jobbet fick jag upp ett meddelande "Växellåds Serv.erfodras". Växellådan gick in i något säkerhetsläge utan att växla och med ett mycket lågt vartal. Även lampan för avgasreningssystem började lysa.

Jag stanna bilen ganska omedelbart och lossa batteriet,
efter det så var meddelandet ang växellådan borta. Bilen gick bra igen men lampan för avgasreningssytemet lyste "Den gula motorlampan".

Åkte idag till en vän på en bil verkstad och läste ut felkoder, Fick felkoden om solenoid fel i växellådan.
Vi kvittera felkoden och den gula motorlampan försvann.

Bilen går nu bra men vill höra med er om vad ni tror om detta, någon av er som har varit med om något liknande??

-Kan det vara ett tillfälligt fel? Vågar man köra vidare och låtsas som inget hänt?

-Vad är en Solenoid i växellådor?

-Tidsfråga till lådan rasar?
:cry:

Tacksam för svar!

Tack på förhand.

/Andreas
av volvo1618
Minns du exakt vad koden var?

En solenoid är en typ av magnetventil som sköter tryckreducering och växlingarna i växellådan.
Du kan få felkod enstaka gång utan att det är något fel.
Hur uppför sig lådan i övrigt? Hur ser oljan ut?

När styrenheten upptäcker ett fel på automatväxelådan så tänder den efter vissa koder motorlampan. 8avgasreningslampan).
av andreas.j
Hej Volvo1618.
Tack för ditt svar!

Nej tyvärr har jag inte den exakta koden.

Oljan är bytt för en månad sen på Brabil. Då var oljan brun och man gjorde en spolning av lådan.

Jag har under 2 tillfällen märkt att bilen har växlat VÄLDIGT hårt vid låga varv "Stadskörning". Detta problem har försvunnit när jag kopplat bort batteri eller givit mer gas så den växlar vid ett högre vartal.

Förutom dom 2 gångerna växlar bilen bra. Alla växlar fungerar etc.
Bilen har gått ca 9000 mil.
Nästa elbil från Volvo?

Vad tycker ni om det spekulerade priset på […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]