Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av akterspegel
Halloj!

Lillan börjar bli stor nu och jag lurar på en framåtvänd barnstol. Idag har ju bilia 20% så jag har tänkt beställa idag.

Valet står mellan: Britax KIDFIX SL SICT BLACK THUNDER och volvos "Bältesstol 4år+".

Volvo är ju volvo men vi har nu en bakvänd stol och det är ju en voloklädd britax och britaxen har isofix. Vet inte ens om det är en fördel i framåtvända stolar?

Vad använder ni?
Användarvisningsbild
av palmqvist
Ungarna blir stora sjukt snabbt, Vi kör Britax Kidfix SL sict o är supernöjda så vi har 2 en i varjebil vi valde Britax framför Volvos då Britax har isofix, stolen blir mera stilla, skär i hjärtat o inte rekomendera Volvo även om jag vet att det e Britax som gjort Volvos stolar, kan inte riktigt förstå varför de valt att inte ta Kidfix SL sict i sitt sortiment.
av Slama
När barnen blir så stora att de ska sitta framåtvända är de väl viktmässigt i gränsen för vad Isofix klarar så då faller det på det. Är väl 18 kg de fästena är klassade för om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
av akterspegel
Men på en framåtvänd stol använder man väl det ordinarie bältet? Isofixen håller väl typ bara stolen på plats när den är obelastad?
Tror att britaxen är klassad till 30kg.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Isofix på den stolen håller bara på plats vanliga bältet tar krafterna
av Slama
palmqvist skrev:Isofix på den stolen håller bara på plats vanliga bältet tar krafterna
Aha, det var mer än jag visste. Men då kan de va en poäng med Isofix då också så det blir stadigt.
Vi har bara Isofix på babyskyddets bas och bälten på de två andra stolarna.

Jag skulle ju gärna se att man gjorde ännu kraftigare fästen så man slipper tråckla med bälten alls.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Kan jag hålla med om
av Jäverhammar
Tror de syftade på bälten till babyskyddets bas? Det behövs förvisso inte men kan ge en extra trygghet.

Jag slår ett till slag för Concorde Transformer T / XT (framåtvänd). Fruktansvärt bekväm för barnet, nack och sidostöd justeras enkelt och bältet följer med så att det alltid hamnar rätt. Stolen är uppbyggd med ett skal runt som enligt tillverkaren ger extra skydd för barnet vid en eventuell sidokrock.
av Slama
Jäverhammar skrev:Tror de syftade på bälten till babyskyddets bas? Det behövs förvisso inte men kan ge en extra trygghet.
De flesta bas till babyskydd har Isofix och då behövs som du säger inget bälte. Jag har utöver ett babyskydd 4 st stolar i två bilar i modell bakåtvänd och där skulle de va bra med kraftigare Isofix som klarar de 25 kg som stolen i sig klarar. Så slipper man använda bilens bälten och bara använda spännremmar till golvet.

Jag brukar kolla NTF om jag letar bilbarnstol,
http://www.ntf.se/konsument/bilbarnstolar-2013.asp?

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]