Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1024033
Känns väldigt orimligt att alla 4 stiften har gått? :roll: Monterade tillbaka original spolen och lika död än.. Har tagit ut alla stift, eldat på dem för att bränna bort bensinen och torkat av dem med trasa. Inget hjälper..... -_-

Hoff.... :???:
#1024071
Har du gnista om du tar en tändkabel och ett tändstift direkt i tändspolen? Du har kanske Chrysler tändsystem på den. En del 240 hade det. Vet inte om det sitter Hallgivare i dom, det borde det göra om inte allt sköts av vevaxelgivaren.

Mvh
Lennart
#1024423
Ja tycker också det låter helt galet. Men då vart det för mig vilket fall. Och är stiften döda så är dom döda. Nya som gäller. Gör som jag och prova med ett stift du vet fungerar.

De är så snabbt gjort. Eller så gör du som farfar gjorde. Lämna in den till verkstan för att konstatera soppatorsk.... ;)
#1024505
Tack för samtliga svar, böt stiften men hjälpte inte ; Jag kopplade som Lennart skrev , men det kom inte någon gnista.

Testade byta rotor, tändstiftskablar, och tändstiften , igen, men hjälpte inte-

Tror ni det kan vara
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000025320/

Denna som spökar? Trots att den är bytt för 1-2 år sedan? Eller hallgivaren?


Visst ska det vara sån här rotor i B200K ? När Jag slår in regget så kommer denna upp.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000025993/

Jag har en sådan men en bekant var förbi och kikade och tyckte Jag skulle ha en
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000025577/

sådan men då är ju axeln i fördelaren för grov, så då borde Jag ha rätt?
#1024516
Vilken fördelare har du? Det finns något tiotal att välja på. Bosch-fördelare har ett tiosiffrigt nummer. Alla fördelare heter Bosch 0 231 XXX XXX. Kolla på din fördelare och googla sedan på reservdelar eller tillbehör till den. Det är viktigt med mellanslagen i numret och att dom kommer på rätt ställe. Förmodligen kan du få fram alla utbytesdelar med artikelnumret.
#1024541
Skillnaden mellan dessa båda (rotorn) är att den övre är med inbyggt övervarvningsskydd, satt även på B20E, har jag för mig. Men den måste givetvis passa på axeln. Tändförstärkaren kan bli överhettad om den inte monteras riktigt, någon form av kylpasta, men det går att mäta om det är fel på den,
Med tändning av, så mäter man resistans (ohm) mellan stift 2 på kabel-kontakten & jord = 0 ohm.
Med tändning på läge 2 (körläge), så mäter man spänning (volt) mellan stift 4 på kabel-kontakten & jord = batterispänning.
Med tändning på läge 2 (körläge), så mäter man spänning (volt) mellan stift 5 på kabel-kontakten & jord = ca 0,1 volt.
Med tändning i läge 3 (startläge), så mäter man spänning (volt) mellan stift 5 på kabel-kontakten & jord = minst 250 mV. (0,25 volt).

"Snott" från en annan tråd om en -87 års 240.

Mvh
Lennart
#1024548
Jag har biltema fördelar lock,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000025998/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000025320/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000025869/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000025993/

Allt enligt Regget. Har Rotorn som Jag länkade, för det är den som är till min bil enligt Biltema, står B200K och den passar utmärkt på axeln,


Lennart: Tändförstärkare är samma som Biltema kallar Styrenhet Tändning?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000025320/

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/tan ... 0-940.html

Ska försöka hitta en mätare som klarar av att mäta ohm och volt, har bara en "mejsel" som lyser när det kommer ström


Men om vi säger så här, är det inte tändförstärkaren/Styrenheten, så bör det vara givaren som sitter i fördelaren? Allt annat i tändväg är ju utbytt?


Tack för all hjälp, Bilen har gått väldigt bra, i min ägo, har aldrig strulat under 1 års tid men den har alltid 'feltänt' /baktänt, att den smäller när man gasar fullt , detta har vi försökt justera in men hjälper inte. Men altid! startar.


Var så konstigt Bilen startade utmärkt, hade på tomgång och sen helt plötsligt bara dog den och var stendöd. Väldigt väldigt konstigt.
#1024551
Batteriet är sprillans nytt, la in den en vecka innan Jag åkt iväg, så det är sprillans nytt .

Alla anslutningar är mycket fina, Jag tog bort jorden till motorn och kollade, såg bra ut, även den jordningen på torpedplåten. Synd biltema är så långt då hade Jag hämtat ett tändmodul, mekonomen tog över det dubbla...

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]