Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sorsj
Har en V70 my 2014 med D4204T5 (VEA-motorn) och 8-stegad automatlåda. Vi för noggrann bok, och t.ex. de 12 månaderna nov 2014 t.o.m oktober 2015 körde vi 23204 km och tankade 1493.9 liter diesel, vilket ger en genomsnittsförbrukning på 0.64 l/mil. Det är ganska blandad körning men ganska lite stadstrafik ändå. Dessutom uppskattningsvis ca 150 av milen med släp (vanlig kärra, inte husvagn, båt- eller hästsläp). V70-karossen har ganska högt luftmotstånd, vilket märks på starkt hastighetsberoende förbrukningsvärden. Det är därför svårt att komma under 0.6 även på långresa, t.ex. Jönköping-Umeå,som vi kör då och då. Sommar- eller vinterdäck spelar däremot ingen roll. Färddatorn visar f.ö. ca 3% för låg förbrukning.
av thewhitecar
miljöklassad v70 med vea motorn och 8 stegs autom
-kört ca 600 mi -ej inkörd - ca 70 % kortkörning -0,62 enl datorn
-har alltid så att dieselvärmaren värmer motorn så fort den är startad
långstyrningarna försöker jag komma i håg ECO -mode
-det är en bra grej som håller nere bränsleförbrukningen !!
Användarvisningsbild
av palmqvist
Japp det är det
av Nimrod23
thewhitecar skrev:miljöklassad v70 med vea motorn och 8 stegs autom
-kört ca 600 mi -ej inkörd - ca 70 % kortkörning -0,62 enl datorn
-har alltid så att dieselvärmaren värmer motorn så fort den är startad
långstyrningarna försöker jag komma i håg ECO -mode
-det är en bra grej som håller nere bränsleförbrukningen !!
Är dieselvärmare samma som parkeringsvärmare? Den man sätter på med VOC-appen. Har rätt så hög förbrukning på min XC70 VEA automat 2016. Mätaren säger 0,88l/milen. Kör mest kortare sträckor på 5 km åt gången då jag har nära till jobbet och skola/dagis. Känns som väldigt hög förbrukning fast jag kör korta sträckor. Några funderingar på det? Är det helt normalt? Har endast kört 65mil, så den är sprillans ny. Kan det påverka den höga förbrukningen?
Användarvisningsbild
av palmqvist
Just med VEA är jag inte hundra på men vanligtvis behöver Dislarna ett par hundra mils inkörning innan förbrukningen blir bra men 0.88 låter ganska högt. Det hade jag inte ens på min gamla D5 AWD ⁿ
Diselvärmare är samma som parkeringsvärmare den du sätter igång med VOC appen
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är inga svårigheter att komma upp till 0,88 l/mil, om man bara kör några km i taget och är noga med att dra på någorlunda rejält varje gång man ökar farten.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]