Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
Nybbe_gefle skrev:Rigid eller Vision X är nog mer smaksak. Men enligt engelskspråkiga forum är en ramp med Cree-dioder att föredra framför en ramp med Oledone-dioder då dessa tydligen inte håller samma kvalité som Cree och dessutom mattas av.

//David
intressant.....

Oledone använder väl just CREE XM-L2?
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Förlåt! Det är jag som blandar ihop beteckningarna! Det är Epistar jag menar, inte Oledone!! My bad, sorry!!

//David
Användarvisningsbild
av milktrucker
Vegard73 skrev:Baja Designs. Minst like bra som noe annet.
Min rangering er:
1. Baja
2. Vision X
3. Rigid
1. Varför baja? verkar inte vara bättre än andra, dock verkar den klara E-märkning vilket är viktigt på besiktningen....gringubbar......
2. Vision X, 5900 lumen för 4600:-, knappast värt pengarna....
3. Rigid är rena skämtet, 7900 lumen för 8000 kr, alltså mindre mer än 1 krona per lumen.

Oledon ger 10 000 lumen för 3300:-, väl värt pengarna jämför med de du visar, dessutom innehåller samtliga CREE-dioder
av Sommarbulk
Gammal tråd, men jag måste bara få kommentera ifall någon läser detta som är i valet av ledramp.

Visst förstår du att uppgivna siffror och verklighet skiljer.
Oledones 12V10 alltså på 120w levererar ungefär 4-5000lumen och det är ändå förmodligen den bästa Kinesiska tillverkaren av Ledramper i jämförelse med övriga Kinaramper.

Rigid och Vision är uppriktiga i sina beskrivningar. Dessa två lyser i verkligheten överlägset bäst. Men kostar också tyvärr ganska mycket. Jämför en Vision X ramp t.ex X-mitter på 120w så lyser den förmodligen 3ggr mer än en Kinaramp som uppger 30 000 lumen
Vision uppger ca 7000 tror jag.

Mäter du upp en Kinaramp som ska vara på 300w så kanske det är 80w i verkligheten.
Så snälla, jämför inte uppgiven prestanda mellan Kinatillverkade och Rigid eller Vision. Använd det inte som ett mått för vad som är bra och dåligt.

Ett vision ljus har dessutom avsevärt bättre reflektorer eller linser (Reflektorer, linser och drivdon är dyra i jämförelse med chipkostnaden) Och de överbelastar inte leddarna så att ljusstyrkan minskar med 10-20%/år

Så pratar du om Kinaramper får du minska uppgiven effekt till ca 20-30% och därefter dra bort ytterligare 10-15% som försvinner i polykarbonatlinsen och ljuset som blir kvar kommer att ha ganska mycket spill upp i träd och ner i marken.

Jag skulle hellre välja den minsta Visionrampen som motsvarar samma pris som godtycklig kinaramp som lovar solljus.

Dock så anser jag att just Oledone är den klart bästa Kinarampen som säljs, och är överlägsen andra kinesiska tillverkare.
av Sommarbulk
Tillägg

Sedan kan jag bara nämna att Oledonerampen som du hänvisar till idag kostar 126$ om man beställer direkt från
tillverkaren som heter Well-Done made in China.
Då ingår inte moms, eller eventuell tullavgift. Men det är ungefär priset som den svenska säljaren sedan lägger på xxx%

Om man tänker sig att man får vad man betalar för så är det inte kvalliten du betalar för. 2/3 av priset är kostnaden för den "service" du får från den Svenska internetbutiken du köper den från.

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]