Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
AndS skrev:Om du har omtanke gällande andra bilister så sätter du på stänkskydden och hoppas på att de tänker på samma sätt.
Har fått ganska många stenar skjutna på vår bil från de utan skydd, är inte 100%, men man slipper stenar som släpper från däcken och kan träffa bilar bakom. Så skulle jag få önska att någon regel på nytt infördes så är det stänkskydd bak på alla bilar, där fram har man dem för att skydda sin egen bil.
Sedan kan alla som inte gillar utseendet få klaga lite, men det praktiska måste få gå före i trafiken. :wink:
Omtanke om andra bilister är en sak.. Men miljön då, därför det inte är standard..
Användarvisningsbild
av Statsminister
Kollade precis med min lokala Volvo handlare. Stänkskydden kostade ca 650:- för alla 4. Billigare än Vparts så det blev att handla lokalt istället! I kväll blir det montering!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lånar din bild aperssons .....

Stänkskydden har nog minimal inverkan på stenskott på medtrafikanter, Stenar som släpper har mer eller mindre fritt skottfält även med stänkskydden.

Bild

Ska du rädda dina medtrafikanter behöv rally-stänkskydd. Det tar 100% av stensprutet

Bild
av AndS
mattish skrev:
AndS skrev:Om du har omtanke gällande andra bilister så sätter du på stänkskydden och hoppas på att de tänker på samma sätt.
Har fått ganska många stenar skjutna på vår bil från de utan skydd, är inte 100%, men man slipper stenar som släpper från däcken och kan träffa bilar bakom. Så skulle jag få önska att någon regel på nytt infördes så är det stänkskydd bak på alla bilar, där fram har man dem för att skydda sin egen bil.
Sedan kan alla som inte gillar utseendet få klaga lite, men det praktiska måste få gå före i trafiken. :wink:
Omtanke om andra bilister är en sak.. Men miljön då, därför det inte är standard..
Här är ett område som jag inte noterat, vad påverka stänkskydden gällande miljön?
av AndS
VolvoB20 skrev:Lånar din bild aperssons .....

Stänkskydden har nog minimal inverkan på stenskott på medtrafikanter, Stenar som släpper har mer eller mindre fritt skottfält även med stänkskydden.

Bild

Ska du rädda dina medtrafikanter behöv rally-stänkskydd. Det tar 100% av stensprutet

Bild
Jo, därav att det inte är 100% men varje skydd tar bort x stenar så jag lämnar gärna öppet för regelverk där de ska skydda ännu bättre så då kan storleken styras. Men det finns bilar som har mycket mera öppet, t.ex. småbilar där vår lillbil med bakhjulen i hörnet utan stänkskydd hade över halva hjulet öppet bakåt, så självklart fick man sätta dit lappar före leverans av den, det är ju småpengar.
Användarvisningsbild
av palmqvist
apersson850 skrev:På den här bilden syns det tydligt hur stänkskydden har hindrat gojan från att skvätta bakåt. Det gick sakta vid detta tillfälle, så någon fartvind som hindrade skvätt framåt fanns knappt.

Bild
Serut som du skulle behöva ett par när du backar med... :)
Användarvisningsbild
av akterspegel
Såhär såg min ut efter att jag testat att slira lite i leran så tack för tipset om stänkskydd, ska inhandlas såfort jag får tid! :D
stänkskydd.jpg
stänkskydd.jpg (144.92 KiB) Visad 422 gånger
Användarvisningsbild
av MartinS
Det hjälper inte mot allt dock... ;)

Bild
Användarvisningsbild
av Bilnörden
VolvoB20 skrev:
volvofantast skrev:Helt klart håller det bilen renare,går ju att lackera dom i bilens färg om man tycker det är snyggt
Lackera dem i bilen färg ser grymt konstigt ut på en XC eftersom skärmkanter/trösklar o dörrar inte är lackerade
Dom kommer ju redan "Lackade" i bilens färg. :D

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]