Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gunnarh
Har varken side cuffs eller spoiler på min. Enda skälet att ha spoiler skulle vara att minska vindbrus som jag misstänker kommer från den skarpa kanten i aktern?
Användarvisningsbild
av ER
Spoilern gör att bilen inte ser avhuggen ut bak, gräsligt ful utan "helikopterplattan" på luckan och bara "bölden" som döljer munstycket för spolningen av bakrutan. Sen att den faktiskt passar i bilens design gör ju inte saken sämre men nån praktisk funktion har jag svårt at se med den mer än att jag slipper tvätta i automattvätt jag ändå undviker som pesten. Värre med V70N där originalspoilern ser ut som nåt universal-påhitt från biltema när den inte går ända ut i kant på luckan och bilen ser värre med än utan spoiler.
av Verdi
ER skrev:Spoilern gör att bilen inte ser avhuggen ut bak, gräsligt ful utan "helikopterplattan" på luckan och bara "bölden" som döljer munstycket för spolningen av bakrutan. Sen att den faktiskt passar i bilens design gör ju inte saken sämre men nån praktisk funktion har jag svårt at se med den mer än att jag slipper tvätta i automattvätt jag ändå undviker som pesten. Värre med V70N där originalspoilern ser ut som nåt universal-påhitt från biltema när den inte går ända ut i kant på luckan och bilen ser värre med än utan spoiler.
Det är subjektivt. _Jag tycker_ det är rätt löjligt att sätta en vinge på en bil som XC70 som är allt annat än sportig. Varför skulle man vilja ha mer downforce på väg till dagis liksom? Hjälper inte hur mycket man sminkar en gris, det är fortfarande en gris. ;)

Dessutom _tycker jag_ att bilen ser mer clean ut utan vinge.
Användarvisningsbild
av akterspegel
Alexas skrev: Oavsett avfettning så kommer den göra precis det den är tänkt att göra, avfetta. Och plasten också. Visst finns det snällare avfettningsmedel men oavsett så kommer de göra att plasten åldras mycket snabbare. Och självklart ska man inte bara på med svamp direkt på grus. Det finns bra tvättråd som ger en fin lack. En XC70 ska alltid poleras, förseglas(vaxas) 2 ggr/år och sedan tvättas regelbundet. Och plasten behandlas. Då är det både lätt att tvätta den och man slipper använda medel som gör all plast grå efter ett år. En V70 är mycket lättare att ta hand om. Vill man ha all plast på bilen så får man ta hand om den också :)
Det jag har kommit fram till som effektivast dödar plast är att förvara bilen utomhus. Solen åldrar plasten väldigt effektivt!
Jag köpte ett stabilt trefashögtryck när jag köpte min förra V70 som tar bort såmycket föroreningar som möjligt innan jag börjar mad svampen. billigt i längden misstänker jag.
av Hertsh
Verdi skrev:Det är subjektivt. _Jag tycker_ det är rätt löjligt att sätta en vinge på en bil som XC70 som är allt annat än sportig. Varför skulle man vilja ha mer downforce på väg till dagis liksom? Hjälper inte hur mycket man sminkar en gris, det är fortfarande en gris. ;)

+1
Användarvisningsbild
av palmqvist
Jag tillhör ju de skaran som gillar vingen bak, men som sagt på V70n passade den inte hade en vinge från Heico med betydligt bättre passform än orginal
Användarvisningsbild
av ER
Verdi skrev:
ER skrev:Spoilern gör att bilen inte ser avhuggen ut bak, gräsligt ful utan "helikopterplattan" på luckan och bara "bölden" som döljer munstycket för spolningen av bakrutan. Sen att den faktiskt passar i bilens design gör ju inte saken sämre men nån praktisk funktion har jag svårt at se med den mer än att jag slipper tvätta i automattvätt jag ändå undviker som pesten. Värre med V70N där originalspoilern ser ut som nåt universal-påhitt från biltema när den inte går ända ut i kant på luckan och bilen ser värre med än utan spoiler.
Det är subjektivt. _Jag tycker_ det är rätt löjligt att sätta en vinge på en bil som XC70 som är allt annat än sportig. Varför skulle man vilja ha mer downforce på väg till dagis liksom? Hjälper inte hur mycket man sminkar en gris, det är fortfarande en gris. ;)

Tur att det är valfritt då, bilen ser ju rent gräslig ut utan den rätta avslutningen som är det som gör att det ser cleant ut och inte avhugget och fantasilöst och medvetet gjort så för att sälja fler vingar istället för att integrera denna i luckan direkt.
Vingen har inget med downforce att göra utan 100% estetiskt så den sitter lika perfekt på en normal XC som på en maxsänkt V70 med fjollmotor och dubbla stuprör i baken fast med avsaknad av obligatoriska komforten XC har.
Varför blanda in sportighet på saker som vinge/r-designdelar/"sport varianten" som inte har med ett jota sport att göra utan bara estetiska detaljer som passarlika bra på bilar med 4-cyl underdimensionerad fjollmotor driven på bensin likväl som maffig bensinsexa och kraftfull diesel. Allt vi sätter på våra bilar utvändigt är 100% estetiska och påverkar inte downforce eller "varvtiden" till mataffären och tillbaka. Kan gå så långt så att den som åker "naken" inte bryr sig om bilen varken i skick eller funktionsmässigt utan bara vill ta sig från A till B utan intresse för bilen mer än att det skall helst vara gratis. Medans den som bryr sig ger bilen gåvor och piffar till den med både det ena och det andra från lokala volvohandlarens katalog så man slutar med "full uppsättning" av vad som erbjuds original.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
Verdi skrev: Det är subjektivt. _Jag tycker_ det är rätt löjligt att sätta en vinge på en bil som XC70 som är allt annat än sportig. Varför skulle man vilja ha mer downforce på väg till dagis liksom? Hjälper inte hur mycket man sminkar en gris, det är fortfarande en gris. ;)

Och du har en xc70 SPORT :roll: :lol: :-)-)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 14

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]