Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Jag använder handbromsen när den behövs, alltså när man parkerar i backe. Jag har aldrig under mina 24 år med körkort haft några problem med någon handbroms som jag anser kan relateras till för lite användning av handbromsen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det har däremot jag. Fast jag har förstås haft körkort i 36 år, så det kan ju skilja lite... Det var mer förekommande på äldre konstruktioner.
av AndS
Det är nog väderförutsättning och underhåll/konstruktion, även att man använder den, som avgör om handbromsen fryser.
Men jag slår Er båda i hur länge jag haft körkort, men tror inte det är avgörande. :wink:
Användarvisningsbild
av apersson850
Det påverkar ju i vilken grad man kan ha hunnit råka ut för problem, i alla fall. Nu har jag i alla dessa år varit bosatt i södra Sverige, med fuktiga vintrar och omväxlande frost och tö. Naturligtvis inte bästa förutsättningarna för mekaniken att fungera problemfritt.
Användarvisningsbild
av börne
apersson850 skrev:med fuktiga vintrar och omväxlande frost och tö. Naturligtvis inte bästa förutsättningarna för mekaniken att fungera problemfritt.
Min förra 9-5 med gammal vajerkonstruktion var hopplös då vajrarna frös fast så fort det blev minus, bor i Skåne med fukt & frost omväxlande. Samma förhållande med Volvon & aldrig en fastfrusen parkeringsbroms :-)-)
av gunnarh
AndS skrev:Det är nog väderförutsättning och underhåll/konstruktion, även att man använder den, som avgör om handbromsen fryser.
Men jag slår Er båda i hur länge jag haft körkort, men tror inte det är avgörande. :wink:
Under mina drygt 50 körkortsår har jag aldrig varit med om att handbromsen frusit - däremot att bromsverkan försvunnit på grund av för lite användning. Dessutom fastnar oftare skivbromsbeläggen trots att de inte varit belastade men lossnar med en smäll...

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]