Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Micce1980 skrev:
andersuw skrev: Fin lista. En själsfrände ser det ut som. :D
Hehe ja den är jag stolt över, har skrivit att jag inte har katastroftankar men hatar att vara strandsatt.
Samma här. Jag vill ha viss valfrihet om det händer.
Micce1980 skrev:Men det viktigaste är att kunna använda det man har med annars är det bara en belastning både när det inte använd och när det ska användas. Har fått användning av det mesta på ett eller annat sätt, blixtljuset har behövts och reflexvästen likaså när bilen som sambon färdades i en bit framför fick slut på bränsle i en väl trafikerad rondell i rusningstrafik. Verktygen har än så länge i princip bara använts i garaget samt att de behövts i yrkeslivet en del.
Den rena säkerhetsutrustningen har jag dessbättre inte haft mycket nytta av så här långt (vilket förstås inte utgör något skäl att göra sig av med den). Men verktyg och reservdelar har kommit väl till pass vid flera tillfällen.
Micce1980 skrev:Viktigast är ändå att ha med vatten tycker jag.
Det ligger kanske något i det. Fast dit har jag ännu inte kommit, utom i Death Valley i hyrd husbil för ett par år sedan, då vi körde omkring med något tiotal liter för säkerhets skull. Där kan det verkligen behövas om man skulle bli stående.
Micce1980 skrev:Vill du så klistra gärna in din lista i andra tråden
Visst. Det gör jag gärna.
av andersuw
börne skrev:
andersuw skrev:Varför undrar du det? :roll: Inget av det jag har med mig inkräktar ju på minsta sätt på sittutrymmet i bilen.
Jag skoja ju bara :wink:
Okejdå. Men det var ju inte helt lätt att veta. Det är ju lite svårt att läsa kroppsspråk virtuellt.
av andersuw
Bosse78 skrev:i min gamla 940 hade jag en stor verktygslåda med i stort sätt allt man kan behöva sen en hel del reservdelar: generator, startmotor, tändmodul, tändspole, fördelare, tändkablar, tändstift ja u name it... I nya har man ju volvo on call knappen bara :D
Du slits mellan extremerna låter det som. Allt eller inget. :wink: Själv försöker jag gå en medelväg med viss hjälp till självhjälp även nu när vi ofta (fast inte alltid) kan kalla på hjälp via mobilen.
av gunnarh
Bilnörden skrev:
VolvoB20 skrev:Så här såg det ut på vår förra BMW. + ett par BMW skyddshanskar att använda vid hjulbyte.

Bild
Lite ironiskt kanske att märket vars ägare själva skruvar minst med bilen har bland dom bäst utrustade verktygssatserna :D
Jag vill inte starta någon diskussion om Volvo vs BMW men vill nog påstå att det såväl bland ägare av det ena märket som det andra finns ägare som behärskar sina bilar helt och sköter dem därefter. De stackare som litar på märkesservice klås nog lika mycket på att debiteras för onödiga/felaktiga reparationer i båda fallen. Inom parentes sagt misstänker jag starkt att den verktygssats från BMW som presenteras här får man betala extra för - men redan som standard har man åtminstone de verktyg man kan behöva längs vägen.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
gunnarh skrev:
Bilnörden skrev:
VolvoB20 skrev:Så här såg det ut på vår förra BMW. + ett par BMW skyddshanskar att använda vid hjulbyte.

Bild
Lite ironiskt kanske att märket vars ägare själva skruvar minst med bilen har bland dom bäst utrustade verktygssatserna :D
Jag vill inte starta någon diskussion om Volvo vs BMW men vill nog påstå att det såväl bland ägare av det ena märket som det andra finns ägare som behärskar sina bilar helt och sköter dem därefter. De stackare som litar på märkesservice klås nog lika mycket på att debiteras för onödiga/felaktiga reparationer i båda fallen. Inom parentes sagt misstänker jag starkt att den verktygssats från BMW som presenteras här får man betala extra för - men redan som standard har man åtminstone de verktyg man kan behöva längs vägen.
Det var inte meningen heller som en Volvo vs BMW diskussion. Tänkte kanske mest att andelen tjänste/företagsbilar är högre på Bmw, sen kanske jag är lite fördomsfull full, känns inte som den typiske Bmw köparen skruvar så mycket själv, men kan ha fel.
Användarvisningsbild
av apersson850
mikebike skrev:
apersson850 skrev:Volvo brukade ha det förr, i alla fall. Ofta ett mejselskaft med en vändbar mejsel. Stjärna i ena änden, spårskruvmejsel i den andra.
En sådan följde med min moped (1975), tillsamman med ett par dubbeländade U-nycklar och hylsnyckel för att byta tändstift.
Kunde vara en Zündapp med den beskrivningen på verktygen.
av mikebike
apersson850 skrev:
mikebike skrev:
apersson850 skrev:Volvo brukade ha det förr, i alla fall. Ofta ett mejselskaft med en vändbar mejsel. Stjärna i ena änden, spårskruvmejsel i den andra.
En sådan följde med min moped (1975), tillsamman med ett par dubbeländade U-nycklar och hylsnyckel för att byta tändstift.
Kunde vara en Zündapp med den beskrivningen på verktygen.
Nix, Yamaha. :wink:
av mikebike
apersson850 skrev:Då vet jag var japanerna kopierade verktygsuppsättningen från! :)
Fast till skillnad från "de två stora" överlevde de japanska märkena. :wink:

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]