Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! jag har nyligen köpt en Volvo v70 2,4T årsmodell 2001. Har märkt och läst andra trådar att det är mycket datorstyrning och onödiga el-grejjer som det kan bli problem i om man t.ex. kopplar ur någon kontakt. Så jag har några frågor:

1. Går det att byta orginalstereon (hu-403) till en eftermarknadsstereo utan att få problem med felkoder och sånt?
2. Är man fri från felkoder och problem med datorn om man kopplar ur batteriets minuspol före man tar ur någon kontakt t.ex. till AC-panelen eller radion?
3. Kan man få felkoder eller problem av att koppla ur batteriets minuspol, då det blir ett spänningsavbrott till datorn?
4. Kan man få "radio code" av att koppla ur batteriet, finns det någon radiokod på Volvo eller har Volvo någon sådan?
4. förarsidans stolvärmare fungerar ej, kommer datorn att känna av om jag skruvar upp AC-panelen och byter till passagerarsidans knapp och börjar ge ut felkoder?

Har inte vågat göra något åt elsystemet efter att ha läst om folk som har fått airbag-lampan att börja lysa och hela frampanelen dött och datorn måste omprogrammeras för en dyr summa pengar på Volvo-verkstad ??:-/
Någon som har erfarenhet av detta?
Tacksam för svar!
v7070 skrev:Hej! jag har nyligen köpt en Volvo v70 2,4T årsmodell 2001. Har märkt och läst andra trådar att det är mycket datorstyrning och onödiga el-grejjer som det kan bli problem i om man t.ex. kopplar ur någon kontakt. Så jag har några frågor: Finns inga onödiga grejer, Lovar.

1. Går det att byta orginalstereon (hu-403) till en eftermarknadsstereo utan att få problem med felkoder och sånt? Har du Hu403 ?? Jaa, men skall det bli riktigt bra så skall "Radio bort" via Vida...
2. Är man fri från felkoder och problem med datorn om man kopplar ur batteriets minuspol före man tar ur någon kontakt t.ex. till AC-panelen eller radion? Javisst.
3. Kan man få felkoder eller problem av att koppla ur batteriets minuspol, då det blir ett spänningsavbrott till datorn? Nej......
4. Kan man få "radio code" av att koppla ur batteriet, finns det någon radiokod på Volvo eller har Volvo någon sådan? Ingen radiokod på Hu603.
4. förarsidans stolvärmare fungerar ej, kommer datorn att känna av om jag skruvar upp AC-panelen och byter till passagerarsidans knapp och börjar ge ut felkoder? Varför ordna med knappen ? Troligen sätet som är felaktigt !

Har inte vågat göra något åt elsystemet efter att ha läst om folk som har fått airbag-lampan att börja lysa och hela frampanelen dött och datorn måste omprogrammeras för en dyr summa pengar på Volvo-verkstad ??:-/
Tacksam för svar!
Om du hänger lite här på forumet så kommer du att förstå vad varje grej egentligen är, skitkul, Lovar,finns massor av kul grejer som din bil kan, som du kanske inte ens vet om än.....;-)
wissel skrev:
v7070 skrev:Hej! jag har nyligen köpt en Volvo v70 2,4T årsmodell 2001. Har märkt och läst andra trådar att det är mycket datorstyrning och onödiga el-grejjer som det kan bli problem i om man t.ex. kopplar ur någon kontakt. Så jag har några frågor: Finns inga onödiga grejer, Lovar.

1. Går det att byta orginalstereon (hu-403) till en eftermarknadsstereo utan att få problem med felkoder och sånt? Har du Hu403 ?? Jaa, men skall det bli riktigt bra så skall "Radio bort" via Vida...
2. Är man fri från felkoder och problem med datorn om man kopplar ur batteriets minuspol före man tar ur någon kontakt t.ex. till AC-panelen eller radion? Javisst.
3. Kan man få felkoder eller problem av att koppla ur batteriets minuspol, då det blir ett spänningsavbrott till datorn? Nej......
4. Kan man få "radio code" av att koppla ur batteriet, finns det någon radiokod på Volvo eller har Volvo någon sådan? Ingen radiokod på Hu603.
4. förarsidans stolvärmare fungerar ej, kommer datorn att känna av om jag skruvar upp AC-panelen och byter till passagerarsidans knapp och börjar ge ut felkoder? Varför ordna med knappen ? Troligen sätet som är felaktigt !

Tacksam för svar!
Om du hänger lite här på forumet så kommer du att förstå vad varje grej egentligen är, skitkul, Lovar,finns massor av kul grejer som din bil kan, som du kanske inte ens vet om än.....;-)
Tack för svaret! Ja jag har Hu-403, vad händer om jag inte tar bort Radio via Vida? har ingen Vida jag kan använda..
Ja det är nog troligen sätet, var mer som ett exempel på på om datorn skulle märke om kopplade ur och bytte knapparna.
Schmoyoho skrev:4. innan man skyller på knapp eller säte: lyser dioderna på knappen? Om nej så är det gissningsvis knappen. Om ja så ligger felet "efter" knappen. Sätet (eller kabelbrott men kanske inte är så sannolikt?).
Japp, dioderna lyser. läste i en annan tråd någon med samma fel och knappen lyste men var endå trasig. ska nog mäta var det kommer ström, har inte gjort det ännu då jag inte var säker på om man kunde mäta och koppla utan att få felkoder.
v7070 skrev:Hej! jag har nyligen köpt en Volvo v70 2,4T årsmodell 2001. Har märkt och läst andra trådar att det är mycket datorstyrning och onödiga el-grejjer som det kan bli problem i om man t.ex. kopplar ur någon kontakt. Så jag har några frågor:

1. Går det att byta orginalstereon (hu-403) till en eftermarknadsstereo utan att få problem med felkoder och sånt?
2. Är man fri från felkoder och problem med datorn om man kopplar ur batteriets minuspol före man tar ur någon kontakt t.ex. till AC-panelen eller radion?
3. Kan man få felkoder eller problem av att koppla ur batteriets minuspol, då det blir ett spänningsavbrott till datorn?
4. Kan man få "radio code" av att koppla ur batteriet, finns det någon radiokod på Volvo eller har Volvo någon sådan?
4. förarsidans stolvärmare fungerar ej, kommer datorn att känna av om jag skruvar upp AC-panelen och byter till passagerarsidans knapp och börjar ge ut felkoder?

Tacksam för svar!
Den felkod du kommer få är att systemet känner av att du inte har en stereo. Men det är ingen felkod du ser.
100% kan du aldrig vara. Har du otur kan du ju få nån slags felkod i alla fall.
Om stolvärmen ej fungerar fast knappen fungera så skulle jag som andra skrivit kolla under stolen för att se om kablarna är ok.
Ja om du verkligen ska flytta knapparna för stolsvärme så är det bara plastbiten med stolsymbolen du kan flytta på, själva brytfunktionen sitter i gummimattan och dom etsade öarna på kretskortet.. så det är med myyycket stort besvär man flyttar på någotdär :lol:

Såhär ser det ut bakom:
DSC02424.jpg
DSC02424.jpg (149.17 KiB) Visad 809 gånger

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]