Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av chopchop
var ute och körde i veckan och motorn la av precis som bensinstopp
kollat felkoder finns inga!
så nu till de frågor jag har
1 om bränslepumpen lägger av ges inge felkoder?
2 om bränslerelät lägger av ges inga felkoder?
3 vilka delar kan göra så att inget bränsle levereras ?i mitt huvud så räknade jag upp följande : bränlsepump bränslerelä bränslefilter bränsleläckage
säkringar samt kabelbrott har jag missat någon del? typ databox etc?

4 ska kolla en sak imorgon lite för blött idag men om bilen både saknar bränsletillförsel och gnista så bör det väl vara en givare men borde inte det ge felkod?
tacksam för alla svar ska ut och leta fel imorgon oxå tog felkoder idag trodde det skulle finnas några men men blir felsökning på gammalt sätt!!
av NilsO
1 om bränslepumpen lägger av ges inge felkoder?
>> Nej

2 om bränslerelät lägger av ges inga felkoder?
>> Nej

3 vilka delar kan göra så att inget bränsle levereras ?i mitt huvud så räknade jag upp följande : bränlsepump bränslerelä bränslefilter bränsleläckage
säkringar samt kabelbrott har jag missat någon del? typ databox etc?
>> Spridarreläet (det svarta i motorrummet), spridarmotstånd (om det är turbomotor) hör väl också till de delar som kan krångla.

4 ska kolla en sak imorgon lite för blött idag men om bilen både saknar bränsletillförsel och gnista så bör det väl vara en givare men borde inte det ge felkod?
>> Nej. Om svänghjulsgivaren inte fungerar så "vet" bränsle- och tändsystemen inte om att motorn går runt när du kör på startmotorn. Eftersom de inte märker att signalen saknas kan de inte heller sätta någon felkod. (På en del andra motorer finns flera givare för motorns "position", men på 940 finns bara en.)

Prova om den tänder på startgas, då vet du rätt säkert om tändsystemet fungerar eller inte. Om du skriver vad det är för årsmodell och motor så kan du nog få lite fler specifika tips.
av chopchop
tackar för snabba svar ska ut och kolla de tips jag fått samt ta reda på vilken motor det är
men är en 940 -94 motorstyrka 85kw 116hk bensinare
och då betyder det att om den inte startar på startgas och inte pumpar fram bränsle så är det stor chans att det är svänghjulsgivaren?har för mig att det är den enda givaren som stänger ner båda systemen?rätta mig om jag har fel
av chopchop
ska kolla gnistan imorgon regnade lite för mycket idag
men testade med lite startgas men hände inget därav lite tveksamhet om det är bränslesystemet så ska kolla ordentligt imorgon och återkomma dvs om jag inte kan utesluta den ena o andra och komma fram till att det är givaren då köpes en och bytes ut
av chopchop
ja där ser man man kan alltså kolla funktionen när bilen snurrar på startmotorn gött ska ut och kolla senare idag får se vad det ger
av chopchop
har använt startgas ingen reaktion alls
kollat lite på nätet då jag inte hittade något bränslerelä kommit fram till att mitt är ett litet grönt relä
med volvonumret 9494787 lite udda men okej undrar om det betyder att jag inte har standard bränsle tändsystem?
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]