Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Droopy
milktrucker skrev:
simonhalmstad skrev:Köp en av modellår 2007 & gärna med summum paket så har du en riktigt bra bil!
Varför?
Vad är det som är bättre med modellår 2007 jämfört med 2006 och 2008?
går ju köpa i princip valfritt modellår fram till 2008. Olika innehåll i de olika utrustningspaketen beroende på år.
varför ska de köpa en bil med summum?
behöver de den största stereon?
behöver de parkeringsassistans?
behöver de läderklädsel som blir smärtande varm på sommaren?
behöver de allt lull-lull?
Undvik parkeringsassistans som kan driva den mest tålmodiga människan till vansinne när var och en av sensorerna lägger av sporadiskt, trots att de inte är så gamla.

Innan man köper en ny bil måste man ta reda på vad man har för behov, t ex dragkoppling, växellådstyp, användningsområde, motortyp, nivåreglering, läderklädsel, bränsledriven värmare/motorvärmare etc.

Sista årsmodellen i en prodcyckel är ju oftast den bästa sammansatta och de barnsjukdommar som funnits har åtgärdats och självklart ska de ha största stereon och all lul lull som bara går att hitta.
Användarvisningsbild
av Erico
ER skrev:
Erico skrev:
ER skrev:Alla bilar har styrbegränsare, men 16" och 17" har större resp. störst(grå och svart utan inbördes ordning i storlek) än dom blåa som kom med 15" som standard vilket ger sämre och sämst vändradie. Dock så kan 17" med "korrekt ET" användas med begränsare för 15" utan att det tar i, dock inga med höga ET som 49 utan mera i trakterna av ET43 som jag hade på mina 7.5x17" med 225/45-17 på en äldre S60 med 170 snurran utan att det tog i och med dom blåa begränsarna för bästa vändradien. Fanns tom plats över för ytterligare lite bredare svålar om jag velat.
Jag har "korrekt" et då bilen står på hjulen volvo levererade den med, men trots vändradie som en dragspelsbuss tar däcken i innerskärmarna :-(O)
Då är det fel ET då originalhjul är korrekt ET men inte "korrekt ET" för ändamålet at slippa försämra vändradien, med "korrekt" så syftar jag på ET43 eller lägre så hjulen kommer ut så pass att begränsare inte behövs mer än den minsta/blåa avsedda för 15" hjul.
ET49 på original 16"+ och ET35-43 på 15" samt många piratfälgar i större storlek gör skillnad då mina "7.5x17" nebula" gick fria med blåa begränsare med ET43 så pass att jag skulle kunna hängt på 235/45-17 utan åtgärd fram då det var så pass spel med 225/45-17 att 5mm ytterligare inte tog i.
Haha, jag fattar INGENTING :mrgreen: men du har säkert rätt. Skall dock tillägga att det är det enda smolket i bägaren gällande den bilen :-)-)
Vill oxå hålla med nån som varnade för skinnstolar. Skållhett på sommaren och som att sitta på plåtar vintertid, gäller dock alla bilar med helskinn, inte bara volvo.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Droopy skrev:
milktrucker skrev:
simonhalmstad skrev:Köp en av modellår 2007 & gärna med summum paket så har du en riktigt bra bil!
Varför?
Vad är det som är bättre med modellår 2007 jämfört med 2006 och 2008?
går ju köpa i princip valfritt modellår fram till 2008. Olika innehåll i de olika utrustningspaketen beroende på år.
varför ska de köpa en bil med summum?
behöver de den största stereon?
behöver de parkeringsassistans?
behöver de läderklädsel som blir smärtande varm på sommaren?
behöver de allt lull-lull?
Undvik parkeringsassistans som kan driva den mest tålmodiga människan till vansinne när var och en av sensorerna lägger av sporadiskt, trots att de inte är så gamla.

Innan man köper en ny bil måste man ta reda på vad man har för behov, t ex dragkoppling, växellådstyp, användningsområde, motortyp, nivåreglering, läderklädsel, bränsledriven värmare/motorvärmare etc.

Sista årsmodellen i en prodcyckel är ju oftast den bästa sammansatta och de barnsjukdommar som funnits har åtgärdats och självklart ska de ha största stereon och all lul lull som bara går att hitta.
sista modellåret är 2008 med classic-versionen.
Om man köper 2005, 2006, 2007 eller 2008 spelar inte så stor roll. redan 2005 hade bilens producerats i 6 år(kom ut som MY 00) så några barnsjukdomar finns inte kvar.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
2007an är ju den mest förfinade V70N en anledning för att köpa den modellen, klart bättre ihopskruvad än tidigare årgångar & man får de nya backspeglarna med intregerade blinkers, på xc70 gör de ännu störr skillnad då man slipper se de skitfula backspeglarna i plast som är på årgång 06 och tidigare. På Summum får man mycket värdefullt till inte så mycket merkostnad & nej bara för det är en summum så är den inte fullutrustad med största stereon och alla tillvalls Lull Lull etc utan det är ett bra grundpaket som kostade mycket nytt, men inte mycket pengar i merkostnad på gamla begagnade bilar.
Användarvisningsbild
av milktrucker
simonhalmstad skrev:2007an är ju den mest förfinade V70N en anledning för att köpa den modellen, klart bättre ihopskruvad än tidigare årgångar & man får de nya backspeglarna med intregerade blinkers, på xc70 gör de ännu störr skillnad då man slipper se de skitfula backspeglarna i plast som är på årgång 06 och tidigare. På Summum får man mycket värdefullt till inte så mycket merkostnad & nej bara för det är en summum så är den inte fullutrustad med största stereon och alla tillvalls Lull Lull etc utan det är ett bra grundpaket som kostade mycket nytt, men inte mycket pengar i merkostnad på gamla begagnade bilar.
klart bättre ihopskuvad?
nä nu vänder sig assar gabrielson i sin grav.
Det är precis samma delar, hur de kan ha monterat de delarna bättre får du gärna lägga fram! De är dessutom med viss sanolikhet också monterade av samma person år efter år.

Ang. sidoblinkers i sidospeglarna är det en smaksak. Det är faktiskt en barnsjukdom med fukt i dem på på årsmodell 07 och 08.
Om inte tyskarna börjat med att flytta upp blinkljusen så hade antagligen inte volvo heller gjort det.
Användarvisningsbild
av johnnype
Visst är det svårt att diskutera något som är helt totalt subjektivt?

Men jag måste fråga, är STORA STEREON verkligen ett vedertaget uttryck? Alltså dom är ju fysiskt lika stora allihopa.. det låter så, hur ska jag säga, obildat! Skriv bara Premium Sound med Subwoofer om det är det ni menar eller kanske High Performance? Stereon är i vilket fall inget större.
av hubbe86
jag kör 500-700 mil per månad med v70 -06. Den LÅTER mycket, annars är det en glidare, mjuk och fin, stannar aldrig verkar det som. Kör du automat ska du sannerligen skölja ur lådan och fylla med mobils olja emellanåt så att den inte "kloggar igen". Motorn går hur långt som helst min har 35k på mätaren utan problem med motorn. lådan höll 23k. Aldrig gnäll i besiktningen.
Användarvisningsbild
av skalman65
Sorry " PetEri " att jag kapar din tråd lite, med några följd frågor.
milktrucker skrev:Vi börjar med de dåliga sakerna:
undvik Gent-byggda bilarna.
.
Hur vet man att den är "gent-byggd"?

Som det sas tidigare i tråden så har många gått långt, ( då menar jag över 30 000)
är det bättre att välja en(samma årsmodell etc..)
som har lite mil (ca 18-20) på mätaren och rullat runt en större stad eller kan det vara mer fördelaktigt att välja
en som har mycket mil på mätaren och då troligen rullat mycket landsväg.

I första läget så är kopplingen troligen ganska sliten medans den med mera mil är allt mera slitet medans kopplingen fortfarande kan vara ganska bra ...

Kopplingsbyte kostar efter vad jag fått fram på ca 10,000

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]