Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vill minnas att bilvärmarna dånade högt likt stenålders båtvärmare för några år sedan medan bränslevärmaren i XC70`n är hyfsat lågmäld.
Har Wallas dieselvärmare i båten och den är i det närmaste tyst och reglerar steglöst effekten mellan 1-3Kw men har däremot lång uppstartstid.
Om det är sant vet jag inte, men jag har sett påståenden om att den dieselvärmare som sitter i min bil ska ha tre ilskenhetsgrader: Full sula, halvt pådrag och bara plaska runt med det vatten om redan är varmt (utan att elda något ytterligare, alltså).
av andersuw
apersson850 skrev:Om det är sant vet jag inte, men jag har sett påståenden om att den dieselvärmare som sitter i min bil ska ha tre ilskenhetsgrader: Full sula, halvt pådrag och bara plaska runt med det vatten om redan är varmt (utan att elda något ytterligare, alltså).
Det verkar stämma. Jag tror att det i innevarande generation sitter Webasto Thermo Top Evo 5 i bilarna och den värmaren kan uppenbarligen köras såväl på fullgas som halvgas. Se här:

http://www.webasto.com/fileadmin/webast ... 12-eng.pdf
av andersuw
akterspegel skrev:Vill minnas att bilvärmarna dånade högt likt stenålders båtvärmare för några år sedan medan bränslevärmaren i XC70`n är hyfsat lågmäld. Har Wallas dieselvärmare i båten och den är i det närmaste tyst och reglerar steglöst effekten mellan 1-3Kw men har däremot lång uppstartstid.
Ja de har blivit tystare. De som satt på första årsmodellerna av P2-bilarna (V70N m.fl.) var särskilt högljudda. Sedan har det blivit bättre.
av mikebike
andersuw skrev:
akterspegel skrev:Vill minnas att bilvärmarna dånade högt likt stenålders båtvärmare för några år sedan medan bränslevärmaren i XC70`n är hyfsat lågmäld. Har Wallas dieselvärmare i båten och den är i det närmaste tyst och reglerar steglöst effekten mellan 1-3Kw men har däremot lång uppstartstid.
Ja de har blivit tystare. De som satt på första årsmodellerna av P2-bilarna (V70N m.fl.) var särskilt högljudda. Sedan har det blivit bättre.
Ja, min V70N lät som ett jetplan. Denna hörs knappt alls.

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]