Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Låter jag min värmare gå så länge den själv vill, alltså genom att programmera en tid som gäller för när jag verkligen ska åka, då är det finsk bastuvarning när jag kliver in i bilen. Därför brukar jag programmera den för en avresetid en kvart senare än vad jag verkligen tänker åka. Då är bilen tillräckligt varm för att rutorna ska vara isfria och dessutom startar jag ju motorn och laddning tar vid innan värmaren kört slut på sin normala gångtid.
av Leafs
Snikar in en liten fråga. Har dieselvärmaren högre maxkapacitet än en vanlig elektrisk värmare? Alltså; kan den värma upp kylvätskan till högre maximal temperatur än den elektriska värmaren kan?
Användarvisningsbild
av P210
Absolut!! Dieselvärmaren har en effekt på närmare 5000w /5kw) en elektrisk doppvvärmare har runt tiondelen, ca 500w
Får dieselvärmaren gå 30-45min med temperatur ute runt nollan har vattentempen snart nått arbetstemperatur!
av Leafs
P210 skrev:Absolut!! Dieselvärmaren har en effekt på närmare 5000w /5kw) en elektrisk doppvvärmare har runt tiondelen, ca 500w
Får dieselvärmaren gå 30-45min med temperatur ute runt nollan har vattentempen snart nått arbetstemperatur!
Jag anade det, men eftersom Volvo inte tycker att ägarna klarar av att tolka infon från en tempmätare så vet man ju inte säkert...
(Dock logiskt med effektskillnaden)

Man kanske ska investera i en liten bluetooth-leksak att plugga in i diagnosuttaget 8)
av V33nom
apersson850 skrev:Låter jag min värmare gå så länge den själv vill, alltså genom att programmera en tid som gäller för när jag verkligen ska åka, då är det finsk bastuvarning när jag kliver in i bilen. Därför brukar jag programmera den för en avresetid en kvart senare än vad jag verkligen tänker åka. Då är bilen tillräckligt varm för att rutorna ska vara isfria och dessutom startar jag ju motorn och laddning tar vid innan värmaren kört slut på sin normala gångtid.
Jajjamen! Det är precis det jag menar! Förra Volvon jag hade vart varm
Som satan, men i den här då strävar man även efter att direktstarta fanskapet för att den ska fortsätta värmen efter man åkt iväg!
Och jag upplever alltså att jag bara får halv effekt av värmaren, men positivt är ju att frosten försvinner
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]