Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mvos
Nu när jag fjärrstartar dieselvärmaren med VOC så utlöses larmet. Har uppstått på senare tid.
Står inget i displayen om att larmet har löst ut när jag startar bilen.

Har någon tips på vad det är som strular.
mvos skrev:Nu när jag fjärrstartar dieselvärmaren med VOC så utlöses larmet. Har uppstått på senare tid.

kan va sensorer inne i kupén kom reagerar på luftströmmarna?
LazerHawke skrev:
mvos skrev:Nu när jag fjärrstartar dieselvärmaren med VOC så utlöses larmet. Har uppstått på senare tid.

kan va sensorer inne i kupén kom reagerar på luftströmmarna?
Tack för tipset.

Hittade detta efter lite Googlande:
http://support.volvocars.com/se/cars/Pa ... e80104de3b

"rikta luftström från ventilationsmunstycken så att de inte pekar uppåt i kupén. Alternativt kan reducerad larmnivå användas, se Reducerad larmnivå."

Verkar konstigt att bilen larmar om man riktar munstyckena uppåt. En av mina var riktade lite uppåt. Provade att vrida ner. Och nu larmar inte bilen. Vet ej om det var detta som hjälpte.
P210 skrev:Har du inte rörelsesensorn i mitten på innertaket som de flesta modellerna har?
Bild
Ok.
Hittade den bakom glastaket i höjd med bakre ryggstöden.

Då kom jag på en annan sak. har en varseljacka med reflexer liggandes i baksätet.
Använder en digital systemkamera i arbetet med rörelsesensor som känner av om man tittar på lcd skärmen eller i sökaren och den sensorn störs av jackan och jag måste stänga av sensorn.

Ska prova att starta värmaren både med och utan jackan.
Sensorerna i taket reagerar nog inte på ljus,de kallas ju rörelsedetektorer, mer lufttryck, rörelser och höga ljud (glaskross)
Ur instruktionsboken för V70:
Rörelsesensorerna utlöser larmet vid rörelser i kupén. Därför kan det utlösas om bilen lämnas med ett fönster öppet eller om en
elektrisk kupévärmare används. För att undvika detta: Stäng fönstren när bilen lämnas och rikta luften från kupévärmaren så att den inte pekar uppåt i kupén.
Jag hade samma fel på min XC60. Hjälpte inte att rikta luftflödet nedåt eftersom jag inte har luftmassemätaren i taket. De bilar med taklucka har den bakom/inne i mittkonsolen medan de utan taklucka har den i taket.

Jag ringde min handlare och de tog in den på garantireparation. Det var felkod på luftmassemätaren så de bytte den. Efter detta inga fel. Som de själva sa när jag ringde och klagade: "du skall inte behöva sätta larmet på reducerad nivå för att kunna köra motorvärmaren".
Hertsh skrev:Jag hade samma fel på min XC60. Hjälpte inte att rikta luftflödet nedåt eftersom jag inte har luftmassemätaren i taket. De bilar med taklucka har den bakom/inne i mittkonsolen medan de utan taklucka har den i taket.

Jag ringde min handlare och de tog in den på garantireparation. Det var felkod på luftmassemätaren så de bytte den. Efter detta inga fel. Som de själva sa när jag ringde och klagade: "du skall inte behöva sätta larmet på reducerad nivå för att kunna köra motorvärmaren".
Ok. är nog bäst att åka till Bilia innan nybilsgarantin går ut för kontroll.
Har du tacklucka? I så fall sitter det tydligen en sensor i närheten av mugghållarna istället för i taket. Om man då har en metallburk eller kaffetermos i mugghållaren lär denna kunna påverka sensorn så den blir för känslig och löser ut av parkeringsvärmaren. Känt problem, jag har fått min sensor utbytt och då försvann problemet.
PaNi skrev:Har du tacklucka? I så fall sitter det tydligen en sensor i närheten av mugghållarna istället för i taket. Om man då har en metallburk eller kaffetermos i mugghållaren lär denna kunna påverka sensorn så den blir för känslig och löser ut av parkeringsvärmaren. Känt problem, jag har fått min sensor utbytt och då försvann problemet.
Ja jag har panoramatak, men jag tror sensors sitter i taket. Det finns en dosa strax bakom i taket.
Det är inte alltid som larmet utlöses, och jag har oftast en eller två plåttermosar i mugghållarna.

Har ej haft tid att åka in med bilen. Och i morse när jag fjärrstartade värmaren gick larmet igen. Då ringde dom från VOC och när jag frågade om detta problem sa dom att det var "känt och rikstäckande, samt att dom jobbar på det" Så det måste ju vara flera med samma problem.
Glömde att fråga vad jag skulle göra. Om dom utgårdar via VOC eller om man måste åka in med bilen, om det är i bilen felet sitter.

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Det vore ju ynkligt om klossarna var slut efter 40[…]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]