Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
MartinS skrev:Är heaterstarter en volvo applikation, eller någon annan som utvecklat?
Det är en Volvoapp.
MartinS skrev:Är den enklare att använda än volvos oncall app, eller varför vill man ha två olika?
Jag tror att den ursprungligen togs fram för bilar av MY 11 som har möjlighet att starta värmaren via VoC men vars VoC-system inte är utformat så att de kan använda VoC-appen. Som jag förstått det bygger den också på SMS snarare än Internet i förbindelsen mellan din telefon och VoC-centralen, vilket ibland kan göra skillnad. Det är därför jag själv är intresserad av att få den att fungera på min telefon.
av andersuw
akterspegel skrev:
MartinS skrev:Är heaterstarter en volvo applikation, eller någon annan som utvecklat?

Är den enklare att använda än volvos oncall app, eller varför vill man ha två olika?
Det är en enkel volvoapp som kommunicerar med SMS istället för data och den styr enbart värmaren.

Kanske ett alternativ om man inte vill betala för VOC i förlängningen?
Tyvärr är den inget alternativ till VoC-abonnemang. Även Heater Start kräver att man har ett sådant. Du "pratar" med VoC-centralen via SMS och VoC-centralen "pratar" sedan med bilen. Vill man ha telefonstart utan VoC verkar det finnas gångbara alternativ för det också. Men då krävs lite ny hårdvara i bilen.
Om det är så det fungerar är det ju ingen lösning om bilen saknar internetkommunikation. Det är bara ett alternativ om man själv gör det.
Jag vet inte riktigt, jag har inte haft någon VoC förrän i min 2012:a, och där är det ju fullfjädrade VoC-appen som normalt gäller.
av andersuw
apersson850 skrev:Bilen går till dvalaläge efter tre dagar utan körning. Därefter vaknar den upp en gång i timmen och kollar med servern om det har hänt något, typ finns en begäran om att starta värmaren..
Tack! Ja det stämmer med de uppgifter jag hittat även på annat håll. Frågan är om det finns något sätt att väcka den ur dvalan och försätta den i full beredskap utan att gå ut och starta bilen. Misstänker eller vet jag att bilen är i dvala och vet att jag vill köra värmaren om en stund skulle jag vilja hitta ett sätt att väcka den, inte sitta och vänta på att den vaknar en gång i timmen. En felmarginal på upp till en timme för värmarstart är ju alldeles för mycket.
apersson850 skrev:Efter 14 dagar somnar den in fullständigt. Sen går det inte att kontakta bilen med med Volvo on Call förrän bilen har startats en gång på vanligt sätt.
Tack även för det. Det visste jag inte. Ett mindre bekymmer för min del för så länge står bilen ytterst sällan. Men bra att veta om i vilket fall.
apersson850 skrev:Om värmaren går fortfarande när bilen är varm beror det helt säkert på att värmaren startats manuellt.
Ja och så måste det ha varit i det här fallet. Det betyder att bilen inte ignorerade den signal jag skickade via VoC trots att jag redan var ute och körde när signalen kom vilket var vad jag ville testa. Vad som fortfarande förvånar mig var att värmaren inte stängde av automatiskt trots att bilen var genomvarm. Vill minnas att den gör det på min V70 T5 -02.
av andersuw
apersson850 skrev:Om det är så det fungerar är det ju ingen lösning om bilen saknar internetkommunikation. Det är bara ett alternativ om man själv gör det. Jag vet inte riktigt, jag har inte haft någon VoC förrän i min 2012:a, och där är det ju fullfjädrade VoC-appen som normalt gäller.
Det kan fortfarande möjligen vara ett alternativ även när bilen saknar Internetförbindelse. Jag vet inte vilka möjligheter VoC-centralen har att styra värmaren via vanlig GSM-förbindelse men tekniskt omöjligt borde det absolut inte vara. Den gamla VoCn i min V70 T5 -02 har såvitt jag vet ingen Internetfunktionalitet överhuvudtaget. Ändå kan VoC-centralen uppenbarligen styra bilen i vissa avseenden, t.ex. låsa upp dörrarna. Så här återstår en del att reda ut.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Min stänger inte av värmaren förrän tiden gått ut, om jag startar vämaren manuellt. En lampa lyser i bilen för att påpeka att den fortfarande är igång när jag kör. Fast den går ner i låg-/sparläge när motorn blivit varm. Stannar man fräser den till igen, förmodligen för att hålla igång värmen när det nu inte snurrar där inne längre.

Extravärmen, däremot, alltså den automatiskt startade hjälpvärmen, den självdör strax efter det att man stängt av motorn.
av andersuw
apersson850 skrev:Min stänger inte av värmaren förrän tiden gått ut, om jag startar vämaren manuellt. En lampa lyser i bilen för att påpeka att den fortfarande är igång när jag kör. Fast den går ner i låg-/sparläge när motorn blivit varm. Stannar man fräser den till igen, förmodligen för att hålla igång värmen när det nu inte snurrar där inne längre.

Extravärmen, däremot, alltså den automatiskt startade hjälpvärmen, den självdör strax efter det att man stängt av motorn.
OK. Tack. Bra att veta att den inte stänger av sig själv ens vid fullvarm motor och körning. Jag såg också igår att jag hade signal i kombiinstrumentet om att värmaren gick. Finns den signalen (ikonen) där bara om värmaren startats manuellt (som parkeringsvärmare) eller finns den även när värmaren autostartats som tillsatsvärmare? Jag tror mig inte ha sett den i samband med tidigare starter i relativt kallt väder men är osäker. Om det inte finns någon signal i displayen för att värmaren är aktiv i rollen som tillsatsvärmare, finns det något annat sätt man kan få reda på om den är igång eller inte medan man kör? Eller är enda modellen om man vill ta reda på saken att stanna bilen, stanna motorn och lyssna efter eventuell restaktivitet från värmarens sida?
av mikebike
Nej, det syns ingen symbol för att värmaren går på autostart.
I min gamla bil var det att med hjälp av näsan kontrollera att värmaren gick (diesel).
andersuw skrev:
I exakt vilken bil har du sett restvärmaren i menyn? Detta var ett extratillbehör på V70N även om man hade parkeringsvärmare. Man måste ladda extra mjukvärme för att även få restvärmaren. Hur länge den går efter att man slagit av motorn vet jag inte. Men jag gissar att detta beror på hur länge det finns någon värme värd namnet kvar att utnyttja, vilket i sin tur beror på hur varm motorn var och hur kallt det är ute.
Jag är 99% säker på att jag sett den i min XC70.
Är restvärmefunktionen aktiv till man stänger av den?
Betyder det isf att den alltid eftervärmer om den kan och det behö
andersuw skrev:
apersson850 skrev:Bilen går till dvalaläge efter tre dagar utan körning. Därefter vaknar den upp en gång i timmen och kollar med servern om det har hänt något, typ finns en begäran om att starta värmaren..
Tack! Ja det stämmer med de uppgifter jag hittat även på annat håll. Frågan är om det finns något sätt att väcka den ur dvalan och försätta den i full beredskap utan att gå ut och starta bilen. Misstänker eller vet jag att bilen är i dvala och vet att jag vill köra värmaren om en stund skulle jag vilja hitta ett sätt att väcka den, inte sitta och vänta på att den vaknar en gång i timmen. En felmarginal på upp till en timme för värmarstart är ju alldeles för mycket.
Vet du bara om i förväg när du ska åka på ett unjefär kan du väl skicka en avresetid till bilen som ligger vilande i servern tills bilen behagar att stämma av och då borde den väl lägga den tiden på minnet. (typ innan man sätter sig på planet efter en veckas semester)

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]