NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CPM
Sedan kylan kom, tjuter backvarnaren för fullt så snart jag lägger i växeln? Finns det något jag kan göra själv förutom att trycka exit-knappen samtidigt som jag petar in backväxeln? Före kylan fungerade den problemfritt. (V50 Classic)

P.
av CPM
pioneer122 skrev:Tjena! Det är säkert is som täcker givarna,gör rent ska du se att det funkar.
Det trodde jag också när ylet började, men de är rena.

P.
Användarvisningsbild
av P210
Enda övriga sättet att stänga av dem helt är att åka till Volvo och avinstallera mjukvaran till backsensorerna... Rycka ur kablaget bak kommer resultera i "Parkeringssystem service erfodras" eller något sådant i displayen varje gång du startar, ännu mer irriterande.
Bättre att laga! Förmodligen bara någon av sensorerna, de är känsliga för fukt, de innehåller visst någon skumplast/foam och har du fått fukt i en och det fryser kan problemet vara att sensorn "ser" isen.
Jag bytte en sensor för ett par år sedan, ett par hundralappar på Bildelsbasen för en begagnad i rätt färg.
Med hjälp av diagnosverktyget VIDA fick jag reda på vilken av de fyra som var trasig, själva bytet gick på 20min!
av CPM
Kylan är över och nu är backvarnaren som vanligt igen. Någon is såg jag aldrig på sensorerna, men jag får se hur det blir när kylan kommer tillbaka.

P.
av CPM
P210 skrev:OK, förmodligen har du problem med fukt som fryser till is inuti en sensor..
OK. Kan man i så fall felsöka genom att koppla bort sensorerna en och en, eller genom att mäta mot ståndet i dem med ett mätinstrument? (Alltså ungefär som man kan testa ABS-givare genom motståndsmätning.)

P.
av dieselputte
CPM skrev: OK. Kan man i så fall felsöka genom att koppla bort sensorerna en och en, eller genom att mäta mot ståndet i dem med ett mätinstrument? (Alltså ungefär som man kan testa ABS-givare genom motståndsmätning.)

P.
Nej, du kan inte mäta på det sättet, endast felsökning via dator och tex Vida. Jag har själv problem med att en givare larmar när det är fuktigt ute samt hela den kalla årstiden. När det är soligt och varmt blir den normalt som backvarnaren skall funka. Men min ylar inte hela tiden utan ger felkod som syns i instrumentpanelen.

I samband med service fick jag reda på att det var givare nr 4 , den längst till höger sett bakifrån som ger larmet, så den skall bytas nån gång...

Jag har inte provat själv, men sensorerna skall tydligen avge ett tickande ljud när man har backen i. Be nån bekant sätta sig i bilen och lägga i backen med motorn igång , går ev med enbart tändning på , så kan du lyssna vid varje sensor. Den sensor som är tyst är då den felande.

Kolla den här videon
, finns massor med videos på YT om hur man kan testa sensorerna.
av Kimmen90
Fick nyligen problem med detta på en sensor, bankade på stötfångaren och en stor isklump föll ut från baksidan. Sensorn tystnade och fungerade sedan :)

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]

Nja BLL läget har den inte fastnat i, De[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid[…]