Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av SEpaket
Andis skrev:SEpaket. Kul historier. Ja en del är helt otroliga när det gäller att både köpa och sälja bilar.
Har du inga fler kul historier. Läser dom gärna.
Ja, ett par till har jag allt, fast en behandlar en inbytesbil.

Det var en tandläkare som skulle åka ifrån oss i en XC90 hade ha bestämt sig för. Varpå han skulle byta in sin fem år gamla Land Rover Discovery. En fullutrustad, mörkgrönmetallic LR med beige skinnklädsel. Eller ja, den hade varit beige en gång. Interiören var nog det skitigaste jag någonsin har beskådat, det låg matrester och skit i hela bilen, halvätna kolor och jag vet inte vad. Vi gjorde misstaget att öppna facket i mittkonsolen. Det skulle vi inte ha gjort. Det luktade, på allvar, lik och var fullt med mögel i facket. Den bilen var närmast omöjlig att sanera. Han fick inte särskilt mycket pengar i inbyte för den, kan jag säga. Också har alla vi som befann oss där under denna period mentalt noterat tandläkarens namn, då vi absolut inte vill ha hans händer i våra munnar. Men än mer, vi vill absolut inte ha hans tandläkarverktyg i munnen, gudarna vet var dessa varit förut.

En kul kille dök upp och skulle köpa ett inbyteslik (Toyota Previa av uråldrig modell med prislapp på 10 000 spänn, vilket den var värd). Han började rota runt och pruta som en tokig, slutligen enades vi om 7 000 spänn. Vilket han ville ta mot finansiering. På sin icke närvarande sambo då han fanns hos Kronofogden. Efter mycket om och men så åkte han faktiskt därifrån i en risig Previa med kasst avgasrör. Den bilen är nog död sedan länge nu.

Och så den unga italienskan som skulle ha sin första bil, varpå hela släkten stolpade in på bilfirman samtidigt. Värst var den gamla farmodern som tydligen i egenskap av släktens äldsta nu levande medlem var den som bestämde. Hon bestämde vilken bil som skulle köpas, hon bestämde vilka egenskaper bilen hade oaktat vad som stod skrivet på våra skyltar och hon försökte också bestämma vilket pris vi skulle begära för bilen. Det gick sådär när hon försökte besluta åt oss på firman, men i hennes värld var vi antagligen uppassare som skulle ge henne det hon ville ha. Observera nu att jag inte är rasist eller något ditåt, en av mina bästa vänner är just italienare, men denna kvinna var något extra. Det blev slutligen en bil i form av en Nissan Primera, av oklara skäl, till ett pris något under utgångspris. Allteftersom den unga kvinnan som saken gällde mest suckade, aldrig fick en syl i vädret och längtansfullt tittade mot en Volvo C70 coupé i samma prisklass som stod och blänkte i ett hörn av lokalen. Vad jag förstod av diskussionen så ansågs det att en rymlig Nissan var bättre eftersom den skulle fungera som familjebil och hon var ju i den åldern att det började bli dags för det där nu... Stackars människa!
av Andis
SEpaket tackar för historierna dom är kul att läsa.
Italienskan var ju en speciell variant stackars tjejen som skulle ha bil inte kul med sån toppstyrning.

Du har varit bilhandlare ser det ut som du måste ha massor av fler berättelser :-)
Lyssnar gärna på några till :-)
av llesrof
Bilhandlare får nog vara med om en hel del. I samband med att jag köpte min Skoda så besökte jag bilhandlaren ett par gånger och han såg mer eller mindre uppgiven och besvärad ut. Ena gången ville en kund pruta av ren princip på en rätt billig bil. Då hade handlare redan gått ned i pris. En del fattar inte när gränsen är nått. Andra gången, jag tror det var när jag skulle skriva på något papper, så var det en kund som ville byta in en sådan där koreansk Chevrolet. Jag höll på att trilla baklänges när jag råkade överhöra vad han tyckte att han borde få i inbyte. Bilhandlaren himlade med ögonen men var ändå rätt diplomatisk. En del har helt enkelt ingen realistisk uppfattning om vad deras bil är värd. Jag hade redan vid första besöket förklarat att jag kunde spelets regler - man köper dyrt och får dåligt i inbyte och att jag var okej med det :D
Användarvisningsbild
av vetten
Det är ju inte bara när man säljer bilar som det dyker upp underliga människor. Satte ut en annons på Blocket där jag vill sälja en gammal radiogrammofon som är komplett men vad händer jo det ringer en gubbe varannan dag och vill köpa enbart pickupparmen men jag vill ju sälja apparaten komplett och inte i delar detta förklarade jag redan första gången han ringde men det verkar han inte fatta :-(O)
Ungefär som om man annonserar ut en bil och nån ringer och tjatar att dom enbart är intresserade av ratten :-O)
Användarvisningsbild
av erikn
vetten skrev:Ungefär som om man annonserar ut en bil och nån ringer och tjatar att dom enbart är intresserade av ratten :-O)
Hände mig igår... Min 945 är på väg till himlen, så jag har satt ut den som reservdelsbil. Ringde en och vill köpa bara träimitationerna i dörrsidorna.
Användarvisningsbild
av MartinS
Sålde en v70 för några år sedan....

När vi satt vid köksbordet och skrev papper reste han sig upp och gick fram till kranen och lapade vatten som en hund under den, helt plötsligt utan att säga något. Två minuter senare försvinner människan bort i huset utan att säga något, han skulle visst på toa....

När allt är klart och han skall åka vill han ha ett par hundra i handen, för det var så lite soppa i bilen.

Mycket märklig människa, men han köpte bilen för ett okej pris och jag har aldrig hört av han igen.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
llesrof skrev:R/C-helikoptrar är ju helt omöjligt. Köpte en förra sommaren och den är omöjlig att flyga. Vi borde ha en separat tråd för det :lol:
Har pysslat lite med RC flygplan förut. på fältet såg jag en snubbe som hade nån slags ställning på marken fäst på pellikoptern för att ha när man
skulle öva fick jag det förklarat för mig. Kanske vore nått o kolla upp.
av SEpaket
Andis skrev:SEpaket tackar för historierna dom är kul att läsa.
Italienskan var ju en speciell variant stackars tjejen som skulle ha bil inte kul med sån toppstyrning.

Du har varit bilhandlare ser det ut som du måste ha massor av fler berättelser :-)
Lyssnar gärna på några till :-)
Nja, jag har inte så många berättelser, det var en mycket kort period jag var inne och vände på en bilfirma. Hösten 04 eller 05 tror jag det var. Förstärkte tillfälligt styrkan bara. Så jag har inte flera års arbete att berätta minnen från.

Däremot kom jag på lite mer. Vi har ju "skit-bilen". Återigen en inbytesbil. En V70 som var kanske 2 år gammal som byttes in mot en nyare. Bilen var enormt välvårdad enligt skick, men det stank av enormt starkt parfymerat i hela bilen. Vi tänkte att han sannolikt gått till en dålig rekondare eller något och fått för mycket doftspray, men så hittade vi någon superdoftgran nere vid reservhjulet som luktade enormt mycket pepparmint. Vi tog bort den och skulle bara köra bort bilen till verkstan, då bilen redan var såld och vi skulle eftermontera drag (verkstan låg 3 km från försäljningshallen). Under färden dit känner jag hur det börjar lukta skit, då menar jag bokstavligt talat skit. Jodå, det har körts gödsel i bilen och doften har satt sig i klädseln på bilen. Det blev en enormt dyr behandling av den bilen för att doftsanera. Inte särskilt kul för killen som tog emot bilen i inbyte (tack och lov inte jag).

Och så killen som velade och velade på en lätt begagnad XC70. Han var och tittade på bilen 8 gånger på drygt en vecka. Näst sista gången medförde han sin sambo som tydligt visade att hon inte gillade bilen det minsta. Försäljaren som hade hand om kunden insåg snart att den här killen kommer inte att köpa bilen, hans sambo är den som bestämmer. Ändå återkom han gång på gång, skrev mejl och ringde med en massa frågor om bilen hela tiden. Jag förstod aldrig riktigt varför han aldrig köpte den. Slutligen tröttnade chefen för anläggningen och sade i princip att vi inte kunde hålla bilen längre om någon annan ville köpa den. Trots påtryckningar från vår sida ("Vi kan inte hålla bilen åt dig längre, vi har andra spekulanter") så visade killen noll initiativ att köpa bilen och säger väl helt enkelt okej, jag får fundera och är den kvar så är den kvar. S slutligen vandrar en äldre och på orten välkänd företagare in i hallen och vill köpa bilen. Inget prut, inget krångel, han vill ha den på dagen och byter in en 5 år gammal Mercedes E-klass i nyskick. Han fick köpa bilen. Dagen efter kommer velkillen in tillsammans med sin far för att köpa bilen. Såklart. Han blir urförbannad när bilen är såld och skäller som om vi gjort något fel. Han har alltså haft mer än 2 veckor av funderingar, han har inte erlagt handpenning och vi har berättat att vi kommer sälja bilen om han inte slår till. Situationen löstes av en annan bil vi hade inne som var något dyrare eftersom den hade mer utrustning och gått lite mindre. Vi slog ned den i pris så han fick den för samma pris som den andra. Han var ändå sur och jag har hört att han senare försökte få garantireparationer på precis allt som uppstod, inklusive däckslitage. Vissa människor skall man inte sälja till.

På tal om garantier. En dag ringer telefonen. (K=Kund, F=Försäljare)
K: Hej, jag köpte en begagnad Ford Focus hos er för 2 år sedan...
F: Jaha, vad kan vi göra för dig då?
K: Jo, nu i förra veckan slutade ACn att fungera. Så jag vill att ni reparerar den.
F: Vi lagar inte Ford här, men det finns en annan verkstad i närheten som...
K: NEJ, NEJ! Jag vill såklart att NI fixar den på GARANTIN! En AC skall fan ta mig hålla mer än 2 år!
F: Det är ett års garanti på våra begagnade bilar...
K (avbryter) : Du, det skiter jag i! Ni har sålt en dålig bil till mig och nu får ni fixa den!
F: Det kan vi inte göra. Om du vill kan vi hjälpa dig att hitta en verkstad som kan laga den och vi har viss rabatt...
K: Jävla bilskojare! Jag kommer ALDRIG köpa en bil hos er igen.
Och så lägger kunden på. Jag vet inte riktigt vad han väntade sig där, men man kan inte komma flera år i efterhand och kräva reparationer på garanti om inte bilen är ny. Nu var det en Focus från sent 90-tal som måste ha varit en 6-7 år gammal då och som vi tydligen hade sålt två år tidigare. Inte ens att vi försökte ordna rabatt, trots det att vi egentligen inte behövde göra ett skit för kunden, dög. Han försökte faktiskt med ARN på grund av detta vill jag minnas, men jag tror inte ens nämnden tog upp ärendet.
Användarvisningsbild
av sthlm
När jag köpte min näst senaste bil så möttes jag av enorm skepsis från säljaren.
Snackade lite och när jag sa att jag gärna åker in till Stockholm men att jag är ute på en fisketur över helgen så ändrades allt då vi nästan befann oss på samma ställe.
Vansinnigt trevlig kille som låg i tvist sedan ett tidigare bilköp och där det var på väg till rätten.
Prutade inte ens utan han var helt ärlig och för första gången så var bilen i det skick som beskrevs.

Det med att sälja bil...

-Samma snubbe ringer från 6 kontantkort och kallar mig sin kompis och bjuder halva priset.
Slutar med att kan skall komma och TA billen ifrån mig och hotar mig till livet.

-Blir erbjuden typ en pall med lösgodis i mellanskillnad för han har bara halva summan kontant.
Att han ägde 4 restauranger och tre kiosker som gick bra verkade inte hindra honom.

-Mattor? Varför vill dom byta bilen mot "äkta" mattor. Om dom nu är värda 200.000 så varför byta dom mot en bil som säljs för 15.000?

Det är nästan så att man hellre viker bilen kring en stolpe och få ut halva summan på försäkringen än att sälja en bil.

Alla dessa Z (skriver det inte men ni förstår) som ringer när man satt ut annons.
Samma människor står och pillar på bilen när man tankar och vill sööpa den. Ta den med sig i dag och betala nästa vecka.. jo tjena.
Var på en GDS-hall när jag hittade en Z i bakluckan på bilen som plockat åt sig en filt. Naturligtvis står hela släkten bakom gardinen som skyddar mot spolvatten och väntar så man kan inte göra något.

Jag förstår varför folk lämnar sin bil i inbyte till vilket pris som helst.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]