Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Jag som är "utbildad" och har jobbat inom "kabelskobranschen" ~ 25 år, hävdar ju naturligtvis att man skall har den ringkabelsko som passar på den aktuella skruven.
Vill man göra det riktigt så byter man den ringkabelskon som är för stor eller för liten. Men det innebär att man: A har ett riktigt klämverktyg. En sådan här: Bild

: B att man har rätt ringkabelsko. Både vad det gäller kabelarean och hålets storlek i kabelskon.
Det kanske är enklare ett lägga planbrickor om man inte har den utrustning som krävs för att göra en enstaka klämning. För mig personligen bjuder det emot, men "Nöden är uppfinningarnas moder!"
av Daniel73
Pnjk skrev:Tack Bem :).

Det bästa om man inte kan få av bricka måste ju vara som du sa att skaffa en större bricka med M6 hål (nitbricka)
Ska kolla om jag kan få tag i en.

Men vad händer om det är för dålig kontakt till jordningen ?
Jag klippte upp öglan på komfoetkablaget och petade in den mellan bricka ock skalle.
Sedan tryckte jag ihop den med en tång så allt hamnade under skallen.
Sedan är det bara att skruva fast.

Funkar prima.

Sladden drar jag ut från motorrummet genom glipan mellan strålkastare och grill.
Ingen klämrisk ock kabeln går att flytta på med stängd huv.

Påsen till laddaren lägger jag på ratten framför instrumenten som påminnelse om att laddaren är inkopplad.

Jag köpte en mxs5.0, jag skulle nog inte snålat utan köpt en 7.0 istället då det ibland tar 20 timmar innan den går över till undrhållsladdning.
av AndS
Perra83 skrev:Ladda oftare så tar det inga 20h :wink:
Klart att en mxs 7.0 laddar snabbare men kan den ladda"små" batterier?
Är batterierna bara urladdade men i övrigt friska fungerar det, till t.ex. mc, snöskoter, etc, det som är problem med laddare som ger högre strömstyrka är att dåliga batterier kan koka. Men det är väl inte optimal så ska man ladda sådana ofta är det bättre med en mindre.
Användarvisningsbild
av MartinS
Laddar den 20 timmar måste ju batteriet varit i ganska dåligt skick...
av Daniel73
MartinS skrev:Laddar den 20 timmar måste ju batteriet varit i ganska dåligt skick...
5 månader 800mil
Inga felmeddelanden för batteriet.
Användarvisningsbild
av Perra83
Oj då!
Ja fick aldrig något felmeddelande i S60n men en dag gick inte bilen att starta :shock:
Efter det laddar jag så ofta ja kan. Tre gånger förra veckan laddade ja V60n.
av Jensi
Jag bytte batteri i min igår. V70 -12.
Inga felmeddelanden här heller. Det började med att jag körde dieselvärmaren en morgon och fick då inte igång den efter det.
Igår morse så hade jag självklart ingen värmare och det var på håret att den startade. Så nytt batteri installerat och laddare beställd.

Jag hade för mig att bilen borde meddela om batteriet börjar bli dåligt.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Du behöver inte ta bort egrkylaren för a[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Kommer låta som en moped med trasig ljudd&au[…]

Liten statusuppdatering! Vi har nu testat/bytt f&[…]

DEFA Power

Hej, har sökt men inte hittat. Har ni kolla p[…]