Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska i det närmaste ta ut en ny eller lätt begagnad förmånsbil och vet inte riktigt vad vi skall ha... Ilandsproblem ja vet..

Sambon brukar bilen på vardagar och kör nästan 10mil/ dagen, så ca 2400 mil/året är ren pendling till o från jobbet.
Sen tillkommer helg och kvällskörning då även jag har bilen.
Vi drar husvagn ca 300-500mil per år och denna väger ca 1600kg så en liten klen bil går bort.

Hon har idag en V40 D4 177hk, en ny sådan faller bort då den inte kan dra en stor husvagn och jag tycker att den är för liten, dock rolig med sportchassi och 17" hjul.

Ska man ta en V60 V70 XC70, med D4 VEA, D4 AWD, Eller den T4 VEA?..
Vill hälst ha automatlåda och beroende på motor så blir d ju gamla 6stegade eller nya 8stegade lådan.

Bilen blir antingen en ny MY16 eller en beg My14/15.

Det som är viktigt är den RIKTIGA förbrukningen och inga påhittade sifror, hon kör idag sin V40 D4 2,0 5cyl 177hk Manuel, på ca 0,6 så bilen smygkörs inte utan gasas upp i fart och körs i 120-150km/h på motorvägen.

Jag tror själv att en V70 D4 VEA Aut är det rätta, skulle doch gärna ha awd,n när man trixar med husvagnen, men är det värt att tanka mer 2500mil när man bara kör några hundra mil med släp..

Så kom med förslag och åsikter, har ni någon av bilarna? Drar ni släp/husvagn? Vad har ni för förbrukning?

Mvh Fraz
Smartaste vore nog en miljöklassad v70 d4 fwd
Den sörplar normalt ca 0.6 om man inte kör som man stulit bilen.

Xc70 är ju en bättre dragbil men blir lätt törstig.
Awd är kul men drar en hel del extra.

Så mitt råd om man kör på vägar med bilen och inte bor på landet med bristande snöröjning blir v70 d4 fwd miljö.
Miljöklassningen pga det fina förmånsvärdet.
När jag köpte bil för några år sedan hade jag bestämt mig för att det skulle vara en bra dragbil, samt att den skulle ha lastförmåga så att jag inte alltför mycket saknade en 945:a, som jag bland annat hade tidigare.

Eftersom jag ofta har en tendens att dra min husvagn till tillfälliga campingar på åkrar och liknande, i samband med tävlingsarrangemang, och har väntat otaliga gånger på hjullastare och traktorer förr om åren, så skulle jag definitivt ha AWD. Jag ville ha motor i klass med vad jag haft tidigare, alltså drygt 200 hk. Men en sammanlagd körsträcka på tidigare bilar runt 4000 mil/år kändes diesel som lämplig för mig. Jag var lite tveksam till den toppiga vridmomentskaraktären på de dieslar jag kört tidigare, så därför automatlåda. Nu visade det sig att den D5 230 hk/470 Nm som jag valde är rätt flexibel. Den hade gått bra att köra med manuell låda också, men man blir ju latare med åren... :)

Åkrarna och AWD gjorde att det kändes lika rimligt att ta en XC70, även om AWD finns till V70 också. Men man måste ta en XC för att få HDC, och det har visat sig vara mycket bra vid allt rangerande av släpfordon. Jag använder HDC mer till det än till terrängkörning. Jag har dock monterat skyddsplåten under motor/växellåda. Billig i förhållande till ett nål i oljetråget. Nivåreglering, backkamera och stänkskydd (skitar ner släpen mindre) kryddade anrättningen som dragfordon. Mina egna släp ligger i klassen 1300-1600 kg, men jag har haft större bakom också. Går hur bra som helst, men det går åt några liter/mil ibland, när det går så tungt att bilen inte ens vill växla upp till högsta växeln.

Utan släp och snäll landsvägskörning tar den ca 0,65 l/mil, vardagssnitt (då ingår en del släpdragande) ca 0,75 l/mil, med husvagn ca 1,15 l/mil. För det sistnämnda gäller att det skiljer enormt mycket på hur tungt olika vagnar går, även om de väger lika mycket. Den jag har nu är rätt trög att dra med sig.

Den här bilen fungerar utmärkt som dragbil. Själv anser jag att det är det man ska dimensionera efter. Fungerar den till det så går den bra till vardags också. Att det sen går åt lite mer drivmedel än vad en mindre maskin i en V70 hade tagit, det får vara som det vill med det. När jag köper en ny bil i halvmiljonklassen är ändå drivmedlet inte den största posten. Det övriga som behövdes för att göra bilen till en fullgod dragare var E-behörighet. Utan en blir max släpvagnstotalvikt för min bil 1100 kg, och det kommer man ju inte långt med.
Det första man måste fråga sig, tycker jag, är vad ens behov är och såklart vad man vill ha utseendemässigt. Vi köpte oss en XC70 FWD, D4. Vi tyckte XC70 va den absolut snyggaste volvobilen och det är också den modellen som för tillfället är minst ömtålig att köra runt med. Vi hade inga behov av att dra tunga släp, men en FWD klarar ganska mycket om man nu vill det, utan behövde helt enkelt en trygg och säker familjebil som kunde ta oss till alla de ställen dit vi med vår familj vill komma till. Och vi gjorde även det valet med miljön i åtanke. En AWD drar mer och släpper således ut mer skit. Och fler partiklar i lungorna är varken vad jag önskar mina barn eller andras. Vi gjorde helt enkelt en noggrann avvägning för att det ska passa oss i alla våra situationer. Och vi är supernöjda! Vi valde en manuell också vilket också va ett medvetet val. Till hälften miljömässigt/ekonomiskt val och till hälften ett val gjort av mig som ogillar automatisk växellåda. Så, vi valde något så kontroversiellt som en XC70 med FWD och manuell låda :) Och vi är som sagt supernöjda! Jag kan inte siffrorna i huvudet men vi ligger väldigt lågt i bränsleförbrukning för att vara en nästan 2-ton bil med högt luftmotstånd. Och i dagarna när vi haft snö/ishalka i Skåne har jag inte tappat greppet en enda gång vid vanlig körning. Drog ett vanligt släp lastat med vitvaror idag. Släpet var ganska djupt i snö och mina framdäck stod på is. Med svag gas tappade jag aldrig greppet och släpet kom upp utan bekymmer. Jag blev nästan lite förvånad faktiskt. XC70 är tung och med rätt däck ska det krävas ganska mycket för att en AWD ska behövas i de allra flestas vardag. Så, mitt tips är. Gör ett klokt val och köp en bil som passar er i alla era situationer. Och tänk på miljön :)
Kör ganska många olika V70/XC70 i jobbet och ibland någon V60/XC60 min favorit är V70 D4 VEA med automat, går ganska snålt VEA motorn är tystare ,roligare och varvvilligare än D4 2,4 som sitter i AWD:n däremot växlar den 6 stegade automaten mjukare än den 8 stegade automaten. XC70 är betydligt törstigare vid motorvägskörning och svajig, om du vill köra traktor/terrängbil rekommenderar jag XC60 den är betydligt stadigare på vägen och ungefär lika törstig som XC70.
Om du skall ha bilen som förmånsbil så blir det inte billigare att välja en begagnad, utan välj en ny så du får exakt så som du vill ha din bil.
Min bränsleförbrukning är följande med övervägande motorvägskörning och 10 Km/h +.
V70 D4 VEA automat, 110 mil innan jag behöver tanka, XC70 D4 automat 80 mil och XC60 D4 automat 70 mil, har kört samma sträcka i 5 årstid och det blir ungefär 3000-3500 mil/år.
Ps. Privat kör jag 2,5 FT automat med Polestar och tankar alltid etanol brukar få tanka efter 30 mil, men att slippa dieselknacket är premium :D
Först modellval: Om ni inte behöver mycket mer utrymme än en V40, tycker jag V70 och XC70 utgår pga att det är gamla modeller som snart utgår (känns snart gamla) och inte har mycket till körglädje i jämförelse med V40. Alltså V60.

Motor/drivlina: varning, jag går lite utanför ramarna... Du vill ha en bil som är snål i vardagskörning, men som kan dra bra och helst har AWD. Volvo har löst detta genom att erbjuda T6 (vea) med AWD och nya 8-växlad automat.

Det vore mitt val.
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Tack så mycket för tips och lugnande or[…]

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]