Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
rogra96 skrev:Ok, då är det i alla fall inget direkt fel på bilen. Men måste säga att jag tycker inte heller om den funktionen, dels har man ju hört att man inte ska inte varva en kall bil så hårt och dels drar det en hel del extra bränsle. Men men.....
Jag tror definitivt inte att Volvo skulle ha infört den här funktionen om den vore till nackdel i någondera avseendet (slitage och bränsleförbrukning). Motorn varvas inte särskilt hårt och ju förr den kommer upp i rätt arbetstemperatur desto bättre ur slitagesynpunkt. Bränsleförbrukningen borde påverkas negativt bara om du kör väldigt korta sträckor, så korta att motorn aldrig når normal arbetstemperatur om den inte har den här funktionen.
av Schmoyoho
Det som irriterar mig mest är att ibland så verkar den inte vilja låsa förrän jag släpper gasen och matchar motorns varvtal med bilens hastighet. Eller vet någon om den låser själv till sist? Eller väntar den på att varvtalen ska matcha? Har antagligen inte orkat vänta nog länge utan brukar försöka trixa mig till att den ska låsa. Ett tips kan vara att om temperaturen är hög nog för att tillåta låsning men för låg för att den ska vilja göra det i D så kan man få den att göra det i manuell växling. Hjälper lite om man ändå har sexan i på landsväg.

andersuw: Jag har 2,2 mil enkel väg att pendla och skulle uppskatta att det tar cirka 2-3 km landsväg idag, kring 0°C, att få lådan att låsa. En tiondel av vägen dvs. Skulle starkt våga gissa att det kommer ta ännu längre tid när temperaturerna börjar krypa lägre. Jag vet inte hur stor vinst det egentligen är av att bilen slirar i 2200-2500 RPM i jämn fart i 110 mot för att den låser och ligger på 2000 RPM. Känns som en ganska marginell vinst när det gäller landsvägskörning mot för en påtagligt ökad bränsleförbrukning.
av andersuw
Schmoyoho skrev:Det som irriterar mig mest är att ibland så verkar den inte vilja låsa förrän jag släpper gasen och matchar motorns varvtal med bilens hastighet. Eller vet någon om den låser själv till sist? Eller väntar den på att varvtalen ska matcha? Har antagligen inte orkat vänta nog länge utan brukar försöka trixa mig till att den ska låsa. Ett tips kan vara att om temperaturen är hög nog för att tillåta låsning men för låg för att den ska vilja göra det i D så kan man få den att göra det i manuell växling. Hjälper lite om man ändå har sexan i på landsväg.

andersuw: Jag har 2,2 mil enkel väg att pendla och skulle uppskatta att det tar cirka 2-3 km landsväg idag, kring 0°C, att få lådan att låsa. En tiondel av vägen dvs. Skulle starkt våga gissa att det kommer ta ännu längre tid när temperaturerna börjar krypa lägre. Jag vet inte hur stor vinst det egentligen är av att bilen slirar i 2200-2500 RPM i jämn fart i 110 mot för att den låser och ligger på 2000 RPM. Känns som en ganska marginell vinst när det gäller landsvägskörning mot för en påtagligt ökad bränsleförbrukning.
Jag vet ännu inte riktigt hur min nya bil (V70 D4 -15 Geartronic) fungerar i det här avseendet. Men på min gamla (V70 T5 -02 Geartronic) är jag rätt säker på att det inte huvudsakligen handlar om att bilen ligger och slirar på momentomvandlaren utan också (möjligen enbart) om att den ligger kvar på lägre växel längre och därför varvar mer när den är kall. Och, som sagt, du tappar inte mycket bränsle på att påskynda uppvärmningen av motorn om du inte kör så kort sträcka att bilen inte hunnit bli genomvarm om du inte haft den här funktionen.
av andersuw
Schmoyoho skrev:Min växlar snarare tidigare när den inte använder lock-up. Trean vid 20 istället för 25-30, fyran vid 30-35 istället för 40 osv.
Mycket möjligt. Men exakt vilken bil pratar du om.

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]