Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rogra96
Hej
Jag har en fundering, när min V70 my12 D3 automat är kall så varvar den upp mot 2300 vara på 1,2,3:ans växel innan den växlar. Det tycker jag är väldigt mycket när motorn är helt kall. Så vad säger ni andra med samma bil, är detta normalt och ska det vara så? Kan tilläga att efter några minuter (kanske även mindre än så) så börjar den växla som "vanligt" igen.

/Robert
av mattish
2300rpm är väl inte mycket? Det är ju bättre med snurr på grejjorna än att man ska segdra..
Motorn och växellådan blir snabbare varm på högre varv.
Senast redigerad av 1 mattish, redigerad totalt 0 gånger.
Automatlådan körs utan momentomvandlarlåsning en stund i början, för att få upp arbetstemperaturen på oljan i lådan. Detta vara olika länge beroende på hur kallt det är ute.
Så länge låsningen är bortkopplad varvar motorn mer när momentomvandlaren höjer det utmatade momentet till lådan. Ett slags hydraulisk nedväxling.
av andersuw
apersson850 skrev:Automatlådan körs utan momentomvandlarlåsning en stund i början, för att få upp arbetstemperaturen på oljan i lådan. Detta vara olika länge beroende på hur kallt det är ute.
Så länge låsningen är bortkopplad varvar motorn mer när momentomvandlaren höjer det utmatade momentet till lådan. Ett slags hydraulisk nedväxling.
Inte bara temperaturen på automatlådeoljan väl utan också motortemperaturen? Funktionen har funnits länge. Den finns där definitivt på min V70 T5 -02 Geartronic och den kan ha införts ännu längre tillbaka. Och jag är rätt säker på att det står i manualen att den finns där för att snabbt höja motortemperaturen vid kallstart snarare än för att just höja temperaturen på växellådsoljan (även om det kanske är ett gott skäl det också).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gillar inte alls den funktionen

När jag kortpendlade 6-7 Km till jobbet gjorde denna "feature" att med automat så landade jag på 1.25 l/m vid tankning, men med samma bil med manuell strax 0.8 på en tank.
VolvoB20 skrev:Gillar inte alls den funktionen

När jag kortpendlade 6-7 Km till jobbet gjorde denna "feature" att med automat så landade jag på 1.25 l/m vid tankning, men med samma bil med manuell strax 0.8 på en tank.
vi hade en 2007 och den varvade också väldigt mycket,tyckte inte om det så bilen bytes mot manuell
av rogra96
Ok, då är det i alla fall inget direkt fel på bilen. Men måste säga att jag tycker inte heller om den funktionen, dels har man ju hört att man inte ska inte varva en kall bil så hårt och dels drar det en hel del extra bränsle. Men men.....

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]