Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är nog inte så mycket "vill" som spelar in, utan snarare "får". Man får helt enkelt inte koppla kablar själv, oavsett hur pisslöljigt enkelt det är. Skulle du t ex få kabelbrand, och försäkringen upptäcker att du har kopplat kabeln själv, så får du inte ut ett korvöre på försäkringen.
Nu pratar vi om bilar alltså, inte hemma i huset.

Men har du kikat på ebay? Där lär det väl finnas kontakter tycker jag.
av TobbeViktor
Kontakt borde väl kunna finnas nånstans, men den skjutbara regskyltshållaren är värre att få tag på.
Nån ryckte bort min för ett par år sen, så nu sitter skylten vid sidan om i väntan på omplacering av kontakt. Fiffigt tänkt av Volvo, men bräckligt.
Användarvisningsbild
av erikn
TobbeViktor skrev:Kontakt borde väl kunna finnas nånstans, men den skjutbara regskyltshållaren är värre att få tag på.
Nån ryckte bort min för ett par år sen, så nu sitter skylten vid sidan om i väntan på omplacering av kontakt. Fiffigt tänkt av Volvo, men bräckligt.
Det är det som är märkligt, det finns ingen kontakt någonstans. Möjligtvis att man skulle kalla det apparatuttag eller liknande, för skarvuttag är det ju inte.

Förtydligande, det är alltså inte intaget som gått sönder, utan uttaget på sladden (från vägguttag till intag på bilen) som gått sönder. Sådan kunde man köpa var som helst förr, men nu finns de inte.

Får väl bli en ny hel sladd. Och att man får koppla sladdar själv är ju faktiskt tillåtet då jag är dels elektriker med behörighet, dels så får man byta ut stickproppar och uttag på sladdställ (apparatsladd) som jag faktiskt tycker att det här är.

http://www.elsakerhetsverket.se/privatp ... _el_hemma/
Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar

Om sladden har gått av eller om isoleringen har skadats får du inte laga den. Däremot kan du kapa av den trasiga delen. Du får bara ersätta sladd, stickpropp och skarvuttag med samma slags materiel som tidigare. (Behöver du byta stickpropp på lampor av annat slag eller på hushållsapparater, ska de lämnas in till en fackman för ombyggnad.)
av Rlind
erikn skrev:
TobbeViktor skrev:Kontakt borde väl kunna finnas nånstans, men den skjutbara regskyltshållaren är värre att få tag på.
Det är det som är märkligt, det finns ingen kontakt någonstans. Möjligtvis att man skulle kalla det apparatuttag eller liknande, för skarvuttag är det ju inte.

Förtydligande, det är alltså inte intaget som gått sönder, utan uttaget på sladden (från vägguttag till intag på bilen) som gått sönder. Sådan kunde man köpa var som helst förr, men nu finns de inte.

Får väl bli en ny hel sladd. Och att man får koppla sladdar själv är ju faktiskt tillåtet då jag är dels elektriker med behörighet, dels så får man byta ut stickproppar och uttag på sladdställ (apparatsladd) som jag faktiskt tycker att det här är.

http://www.elsakerhetsverket.se/privatp ... _el_hemma/
Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar

Om sladden har gått av eller om isoleringen har skadats får du inte laga den. Däremot kan du kapa av den trasiga delen. Du får bara ersätta sladd, stickpropp och skarvuttag med samma slags materiel som tidigare. (Behöver du byta stickpropp på lampor av annat slag eller på hushållsapparater, ska de lämnas in till en fackman för ombyggnad.)
Om jag inte är helt ute och cyklar så ska ett CEE 230 V-don passa i den kontakten? De blå kontakterna. Kan ju vara värt att testa?
av Rådlös
Detta föranleder mig att visa upp ett antal bilder som jag har.

Bild
Detta är kabeln mellan vägguttaget/stolpen med sin kontakt. Diametern på det inre kontakthuset där kontakthylsorna sitter är 35 mm. Ytterdiametern på kåpan är 50 mm. Kabeln är en RDOE.

Bild
Detta är intaget som skall sitta i fronten på bilen. Diametern på insidan av kontaktkåpan är 39 mm. Ytterdiametern på samma kåpa är 44 mm. Kabeln härifrån övergår till en metallmantlad kabel med en "Volvokontakt" i andra ändan.

Bild
Och så här ser Volvokontakten ut. Diametern på den är 18 mm. Notera avfasningen på översidan.

Nu är det dessvärre så med dom här kontakterna att tillverkarna använder dom som revirbevakning. Dom olika fabrikatens kontakter passar vanligtvis inte i varandra. Det kan finnas några enstaka piratdelar som passar, men det gäller att hitta just dom i så fall. Dagens kontakter ser inte ut som dom här förutom möjligen den "lilla" Volvokontakten med flatstiften (?) Dom kablar jag har på bilden är från 80-talet.

Notera glasspinnen som jag har använt för att hålla upp dom fjädrande locken. :wink:
Användarvisningsbild
av erikn
Japp. Det är den översta som gått sönder för mig. Sådana fanns förr att köpa i valfri biltillbehörsbutik, men nu hittar jag bara hela sladdstället att köpa.
av Jojje62
erikn skrev:Väcker en gammal tråd då jag har just ett sånt uttag. Det sitter ju dumt/bra till, beroende på hur man ser det. Men var fan hittar man den gamla typen av uttag? Glömde bort sladden första dagen jag använde den så jag körde över och själva uttaget på sladden gick sönder. Men kan inte hitta någon som säljer löst? Är dessa gamla bilar så obsoleta så att man slutat att sälja själva uttagen, alltså det som sitter på sladden? För det var det enda som gick sönder.

Den enda som jag hittat säljer dessa är Clas i sjön, men där finns bara hela sladden. Men det är väl så det ser ut nu för tiden, ingen vill skruva något själv utan allt ska vara färdigt.

http://www.clasohlson.com/se/Motorv%C3% ... bel/35-976
Tycker det är väldigt likt ett vanligt CEE en fas uttag.

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... ag-400703/

Har inte märkt nåt och kameran funkar s[…]

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag lig[…]

Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]