NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Skumbla
Jag har nyligen köpt en V50 1,8F -06 som jag inte hade tänkt skulle få komma i närheten av etanol annan än den som transporteras i små gröna plastkassar. Min fråga är då om man ändå måste serva den var tusende mil eller om det räcker med 1500 och max ett år som på de flesta andra bilar. Går det i så fall att ställa om serviceintervallen på något sätt eller handlar det om att läsa av körsträckan själv?

Jag har haft en V70 i många år och mil medan ungarna var små och den var så gott som helt bekymmerfri och billig i drift. Nu när jag bytt till en lite mindre volvo och ser alla problem som den verkar ha blir jag lite orolig: är det verkligen så stor kvalitetsskillnad mellan V70 och V50?
Användarvisningsbild
av grillchips
Kör en V50 1.8F -08 som vid köpet hade 8000 mil på mätaren, idag har den 12.200 mil på mätaren och inte en droppe B95 har jag haft i tanken sedan köpet. Inga problem där inte.

Diskussionen huruvida bilen MÅSTE servas var 1000e mil (vilket är oljebyte vid 1000 mil, vid 2000 mil är det service) är oklar. Ska du serva själv eller lämna in?
Och kommer du köra lite eller mycket med bilen? För hos denna motor är det 1000 mil ELLER en gång om året, beroende på vad som kommer först. Så plockar du inte mer än 1000 mil om året så får du ju det "önskade" intervallet ändå.
Bilen talar om när du har kört ungefär 700 mil och säger att det är dags att boka service, när du har 100 mil kvar byter den till "Dags för service", då vet man att det är nära (om man glömt att kika mätarställningar).

Förstår inte vad det är för problem du talar om, vi är många här som är nöjda med flexifuel-motorn. Både V50 och V70 (2007+) är baserade på en Ford-plattform (om än olika förstås).
Sedan kan man alltid diskutera "bekymmersfri" och "billig i drift", min 1.8F är bekymmersfri men billig i drift vette tusan. Billig jämfört mot vissa bilar men absolut inte om man jämför mot andra. Däremot rakt igenom billig att köpa och att äga.
V50 lanserades 2004 och du köpte en 2006, vid det laget bör alla barnsjukdomar vara borta och åtgärdade men det förutsätter såklart att bilen hade sådana från start och som sedan åtgärdats. Om inte åtgärder skett så förstår jag att man vill kalla det en bekymmersam bil, annars finns det absolut ingen anledning till oro.

Vad körde du för V70 innan? En nyare modell eller en första generations V70?
Användarvisningsbild
av SvenB
Håller med "grillchips" Men jag har uppfattat din "oro" som att det inte i första hand är 1,8F du är orolig för, utan V50 generellt. Jag är inne på min andra V50, de har varit bekymmersfria båda två. Den första var en 1,8F som aldrig (köpte den ny) fick en enda droppe BF95. Att den byttes ut vid 6.000 mil berodde inte på något galet, utan min fåfänga. Jag ville ha senaste årsmodellen av V50 för jag var så nöjd. Beträffande service så är det du som avgör hur, förmodar att du inte har någon garanti som tvingar dig att följa serviceschemat, du vill serva din bil. Jag tror inte att du lätt kan ställa om från 1.000 mil till 2.000 mil, men det finns trådar här som talar om hur du släcker servicelampan.

Välkommen till forumet.
Användarvisningsbild
av Skumbla
Tack Grillchips och SvenB för de lugnande svaren. Jag tror också att de flesta av modellfelen om det funnits sådana är åtgärdade på bilen för den har full servicebok och ett år kvar på Volvo Assistansavtalet. Jag servar alltid mina bilar själv och kommer att köra knappa 1500 mil om året med denna. Bilen känns robust och stadig eller kort och gott som volvo brukar. Dessutom har den vad jag förstår kamkedja och det är ju jäkligt skönt.

Jag körde den äldre modellen av V70, en -99 som jag skildes från när den just blivit inkörd efter 26 000 mil. Det var aldrig något med den annat än slitdelar. Nu sitter jag nästan alltid ensam i bilen och pendlar till jobbet och då tänkte jag att det var dags att skaffa en lite mindre bil. Jag föll för V50 för att den känns trygg och bekant.
Senast redigerad av 1 Skumbla, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av grillchips
Stämmer bra, kamkedja är det!
Med tanke på dokumentationen bilen verkar ha så tror jag att du kan vara lugn. Och servar man en bil själv vet man nog även hur man kan lösa vissa problem som kan uppstå i ett bilägande. Oavsett är det ju trist om man nu skulle behöva göra det, men då slipper man förhoppningsvis ta fram den stora plånboken när man rullar in hos verkstan. :)
Hoppas du blir nöjd, för det vet jag att jag är! :)
av Rådlös
Jag som har en V70 2.0F -08, instämmer med dom övriga positiva kommentarerna här. Jag (en verkstad) gjorde nyligen 11 000 mil service. D.v. s "den lilla" servicen, endast oljebyte och filter. För mig stämmer det oftast med servicen så här på senhösten. Och det känns ju bra med tanke på ny färsk olja inför den kommande vintern. Jag har aldrig tankat annat än E85 i den bilen. Den fungerar fullt ut och tar mig dit jag vill och hem igen. Det har endast varit småfel och slitage på bilen. (Bromsbelägg bak) Felen har varit lättfixade.
Till den som undrar, 1.8F och 2.0F är samma motorblock. 2.0 har lite större cylinderborrning. Och ännu mer fakta som kan vara bra att känna till: Det finns ingen fastställd bytesintervall för kamkedjan. Det kan man tolka som att den byts vid behov långt fram i en okänd framtid. Alla Volvos F-motorer har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Om man är spekulant på en begagnad FFV-bil, se till att anslutningskabeln finns med.
Användarvisningsbild
av SvenB
Skumbla skrev:.. och ett år kvar på Volvo Assistansavtalet.
Men för att det skall gälla måste du ju serva på auktoriserad Volvoverkstad enligt serviceschema det året :!:
Användarvisningsbild
av Skumbla
SvenB skrev:
Skumbla skrev:.. och ett år kvar på Volvo Assistansavtalet.
Men för att det skall gälla måste du ju serva på auktoriserad Volvoverkstad enligt serviceschema det året :!:
Ja, så är det nog, men det kan det nog vara värt om oturen är framme. Det lär gälla också för sådana saker som urladdade batterier och om man tankar fel bränsle eller får soppatorrt, så det kan nog vara värt att betala för i alla fall en service hos volvo.
Användarvisningsbild
av Skumbla
prahna skrev:Får man fråga vad du fick ge för din V50? Ska sälja min nu...
Jag gav 47 000 för den och då har den gått 23 000 mil. Det var hos en handlare och det var nog lite mer än vad jag hade fått ge för den privat och/eller på fastlandet. Det är en gotlandsbil som gått saltfritt, vilket drar upp priset en del. Den hade också fullstämplad servicebok och sommar- och vinterdäck på lättmetallfälgar. Jag lyckades bara pruta ned den ett par tusen, men jag slog till eftersom den i mina ögon är helt felfri och utan alla tecken på ålder och slitage. Tiden lär visa om det var en dum affär eller inte, men jag kan säga att de veckor som jag kört med den hittills så har jag varit mer än nöjd med den. Hoppas att det kan vara till någon hjälp för dig vid prissättningen.

Om du inte gjort det redan så dränk spr[…]

har också haft dålig bemötande fr[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ar[…]

Injektorer

Klämmor, bultar och kopparbrickor kostar inte[…]