Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av NilsO
mortimer skrev:
SkauneJohan skrev:motormännen rekomenderar ett tunt lager fett på navet
https://www.motormannen.se/radgivning/k ... yter-dack/
Sådana länkar till faktakällor gillar vi.
På samma sida kan man bland annat läsa att "Kväve i däcken håller trycket", en myt som avfärdats ett otal gånger. Så det är väl frågan om den som skrivit texten har så mycket mer på fötterna än oss som spekulerar här.

Det stämmer att det som håller fast hjulet är friktionen mellan fälgen och bromsskivan. Så fungerar de flesta skruvförband. Men det är ändå inte säkert att det spelar någon praktisk roll om man smörjer där eller inte. Jag vet inte.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
börne skrev: Bullshit... Har som sagt aldrig använt klet utan det ska bara vara rent, aldrig haft problem att få av hjulen. En lätt smäll med näven längst upp så lossar det.
Lätt smäll med näven :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Nä, Djävlar vad det kan sitta. Jag fick köra med att släppa bilen i golvet med domkraften, sparka med stålhätta, banka med slägga, bända med spett, pressa med planka, köra runt med bilen, gas o bromsa o svänga med bultarna halvt utskruvade för att få fälgarna att släppa från navet. Het bizzart sjukt vad det kan fastna.

Efter den övning tar jag alltid på lite rostskydd för det var ingen kul övning kan jag intyga.
NilsO skrev: På samma sida kan man bland annat läsa att "Kväve i däcken håller trycket", en myt som avfärdats ett otal gånger. Så det är väl frågan om den som skrivit texten har så mycket mer på fötterna än oss som spekulerar här.
Precis, om nu syret försvinner snabbt så blir ju bara kvävet kvar av sig själv i däcket då luften består av 78% kväve, Bara att efterfylla lite luft och vips så är det bara kväve i däcket helt av sig själv, helt gratis.
Användarvisningsbild
av White
Visst spelar det roll om man har fettat in anläggningsytan eller inte. Fett på ytan så tar man bort friktionen som skall avlasta bultarna
i rotationsriktningen. Att smörja runt själva navet spelar ju ingen roll, men anlägningsytan skall man inte smörja med fett. Det är ju
rena fakta att bultförbandet "försvagas" avsevärt om friktionen mellan ytorna tas bort med exempelvis fett. Det är ju därför man
absolut inte får ha underredsmassa eller annat mellan rambalkar och drag när man monterar det. Har man otur kan bultarna då "klippas"
av när man belastar draget med ett tungt släp..
av NilsO
Jo. Frågan är väl om det spelar någon roll i praktiken med ett (mycket) tunt lager fett. Friktionskraften blir ändå väldigt stor.

Mycket viktigare är isåfall att det är rent så att ytorna verkligen ligger an mot varandra. Det är nog snarast det som är anledningen till påpekandet om underredsmassa när man monterar drag. Underredsmassa bildar ju ett lager som är ganska tjockt. Då fungerar inte förbandet alls.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Jo. Frågan är väl om det spelar någon roll i praktiken med ett (mycket) tunt lager fett. Friktionskraften blir ändå väldigt stor
När jag skrev kopparpasta så menar jag kopparpasta på spray. och jag sprayar mot navet som centrunhålet i fälgen styrs mot. Sedan att det "stänker" på anläggningen mellan nav och fälg, det bryr jag mig inte om. Det verkar som många tror att det "kletas in" hela navet med fett. Däremot sprayar jag insidan på skivan som ligger mot navet mot "passningsrost" eftersom jag ganska ofta har bort skivorna.
Angående fastsittande fälgar, det hände mer än en gång under tiden jag jobbade på verkstad som jag fick byta fälg. Hemma kan man spraya på rostlösning och vänta några dagar, men det går ju knappast på en verkstad. Kommer ihåg en Golf som stått ett tag som bromsarna hade fastnat på. Hon kom körande (det var bara några 100-tal meter) med båda bakhjulen "kasande". Där satt fälgarna också fast, fick värma med gassvetsen innan dom lossnade.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av VolvoB20
White skrev:Utan att säkert veta tror jag nog att hjulbultarna håller ändå, men att dom får mer påfrestning är ju ett faktum man inte kan bortse från.
Bultarna brukar ju tåla rätt mycket innan de ger upp, brukar vara hjulupphängningen som flyger loss helt från bilen eller fälgen som lämnar in långt innan bultarna går av.

Bild
Bild
av NilsO
White skrev:Utan att säkert veta tror jag nog att hjulbultarna håller ändå, men att dom får mer påfrestning är ju ett faktum man inte kan bortse från.
Det är det där med vilofriktion och rörelsefriktion...

Vilofriktionen påverkas inte jättemycket av att man smörjer (det gör däremot rörelsefriktionen). Ett förband av den typen bygger på att det inte rör sig. Så, så länge förbandet håller så blir påfrestningen på hjulbultarna inte större än om man inte smort.

Om det å andra sidan börjar röra sig, då går man nog snabbare mot katastrofen om det är smort. Så kanske bäst att låta bli av den anledningen :)
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS