Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan! Jag är helt okunnig när det gäller bilar jag vet bara grunderna. Men har nu haft ett problem med min bil.
Problemet i sig är att bilen säger och visar att motortemp är jätte hög på max. Detta verkar hända endast när det har varit kallt ute.
Jag har lämnat in han ett antal ggr till verkstad och första gången så bytte dom toppackning på den och även kamrem, dom sa då att toppen var dålig och behövde bytas, felet kom tillbaka efter ca 2 veckor så då lämnade jag in han igen och då programmerade dom om tempgivaren om jag förstod det rätt. felet kom tillbaka efter detta ändå, och då bytte dom både tempgivare och termostater. Men detta hjälpte inte och felet kom tillbaka igen och då lämnade jag in han igen och då nollställde eller programerade om motorstyrenheten om jag fattade det rätt med, men nu när det blivit kallt igen så dök problemet upp igen. Jag läste någonstans att man kunde koppla ur batteriet och vänta en liten stund och efter jag gjort detta så visar den rätt och funkar. Men sen har jag hört att det är väldigt dyrt att byta motorstyrenhet kan det verkligen vara den som spökar?
Med vänlig hälsning Tony
Hej.

Du är i fel forumdel.
Detta är för Volvo 850, S80 C70 och s/v70I dvs upp till år 2000.

För det första:
Är motorn så varm som instrumentet visar?
Det är det första man tar reda på INNAN man river topp, mm.
Gorde dom inte det, så byter du verkstad genast!

Man kan inte programmera tempgivaren.

Med en bättre OBDscanner, kan man kolla motortemp också, och då är infon ifrån motorstyrdonets givare.
Säger den ungefär samma som instrumentet, så är det nog korrekt temp och ett fel i kylsystemet.

Man får en ungefärlig motortemp med att tejpa på en vanlig utetempgivare (som man har inne)på en kylarslang.
Det har jag gjort med framgång ett par gg, men det är inte så exakt, men kan ge ledtråd. Man kan också känna på värmen ur elementet, om den är hetare än vanligt.

Om motorn är normalvarm trots att instrumentet säger överhettad, så är det antingen givaren(1st), instrumentet eller kablage därimellan.
Om dom bytt givaren utan framgång, så kvarstår instrument eller kabel därimellan.

Det är ett vanligt fel att kombiinstrumentet ger upp på tidiga V70II, med olika symptom.
Temperaturen ute skulle kunna påverka dåliga lödningar eller dyl.
Att motortemperaturen skulle fungera "bättre" med att lyfta på batteripolen en stund, talar för elfel.

Motorstyrenheten får som sagt sin info ifrån en egen givare, dvs helt skiljt ifrån mätaren i instrumentet.
Vill verkstaden att du ska byta motorstyrdon, så ber du dom dra åt $##@$#$, och åker till en seriös verkstad.

Micke.
Service Peugeot 107 2007

Jag gjorde ju "normal" service (olja och[…]

Saknar Android Auto

Får ursäkta om det finns hundra tr&arin[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

https://youtu.be/LRrjbUQEVG8?si=PIDMjm5Z7HwZxOAO […]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten bra […]