Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative77
#1022557
Har en V70 av någon årsmodell :D
Vet inte på rak arm vilken årsmodell det är o det spelar nog ingen roll heller.

När jag ska starta vraket så händer det att man kan vrida låset. Men det greppar inte utan bara snurrar.
Något är som det inte ska o jag hoppas på utsliten nyckel. Hoppas går alltid.

Men nu betvivlar jag att det är så enkelt.
Så mina frågor är om det räcker med att byta låscylinder samt om det går att göra utan att montera ner hela hållaren från rattstången?
Hur går man i så fall till väga?

Har monterat ner hållaren på en 140 en gång o det gör jag inte om. Då blir det arkivering av bilen i stället.
av Provocative77
#1022671
Lucif3r skrev:nytt lås och kontaktplatta. Givetvis måste hållaren ner, hur fasen hade du annars tänkt dig ta bort cylindern? Magi?
Näe. Jag hade hoppats på att de funnit en lösning där kontaktstycket var skruvat i bakkant.
Faktiskt en konstruktion som hade fungerat. Själva låscylindern kan fixeras med en stoppskruv.
Så din avslutning med spydighet var rätt korkad för en person som jobbat med konstruktion.
av Provocative77
#1022772
CarlAdam skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... gsl%C3%A5s
Man får tacka.
Jag var rädd för de där brytbultarna. Sist jag gav mig på sådanna hade jag tillgång till garage med el o bra verktyg. Numer är det ett mörkt garage utan el.
Hade hoppas på att hålla liv i vraket till besiktningen. Detta tåls att tänka på.
Lucif3r skrev:Du må har jobbat inom konstruktion, men uppenbarligen inte inom stöldskydd och säkerhet...
Det har jag inte jobbat med.
Men du vekar vara en smart kille. Kan du förklara för mig hur rattlås samt immobilizer påverkas av en mekarvänlig konstruktion av själva manöverdelen?

För vad jag vet så får man enkelt upp själva tändningslåset med hjälp av en hammare, skruvmejsel med kantigt skaft samt en skiftnyckel.
I mitt vrak tror jag att enbart en glasspinne skulle funka.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1022783
Själva låscylindern är inget svårt att byta om det är lika som på 850.
Nyckeln i första läget och sen är det "bara" att trycka in stiftet i ovankant som håller cylindern. (Man får naturligtvis demontera rattkåpor mm först).
Att försöka utan att ha nyckeln i och i rätt läge är ingen bra idé!

Men att det inte greppar när du vrider tyder dock mer på tändplattan tycker jag!
Denna är lätt att byta efter man demonterat rattkåporna, sitter med två skruv enbart!

Det är dock lite mer komplicerat ifall man ska byta rattlåset, då är det brytbultar som gäller.
av Provocative77
#1022788
Hilmer skrev:Själva låscylindern är inget svårt att byta om det är lika som på 850.
Nyckeln i första läget och sen är det "bara" att trycka in stiftet i ovankant som håller cylindern. (Man får naturligtvis demontera rattkåpor mm först).
Att försöka utan att ha nyckeln i och i rätt läge är ingen bra idé!

Men att det inte greppar när du vrider tyder dock mer på tändplattan tycker jag!
Denna är lätt att byta efter man demonterat rattkåporna, sitter med två skruv enbart!

Det är dock lite mer komplicerat ifall man ska byta rattlåset, då är det brytbultar som gäller.
Här har vi en som pratar mitt språk.
Rattlåset är precis det jag eftersträvar att slippa demontera. Är det som du säger så fixar jag det på parkeringen i övermorgon.

Låter den här tråden vilat till jag hunnit kolla detta.
Nu kan jag sova gott. Även om det är skräpbilen så hade sambon trackasserat mig till midsommar om jag skrotat den efter 2-3 veckors ägand :D
av CarlAdam
#1022989
Tyvärr räcker det inte med att byta den där tändplattan eller kontaktplattan vad den vill heta. Från cylindern går det en liten metallbit, ser ut som toppen på en vanlig skruvmejsel och det är denna metallbit som greppar tag i tändplattan som i sin tur sätter bilen i de olika tändningslägena. När låset är utslitet så greppar nyckel/låset inte tag i metallbiten som går in i tändplattan och således snurrar bara låset.

Är tändplattan dålig så visar det sig genom att nyckeln inte åker tillbaka ett läge när man väl startat bilen.
av Provocative77
#1023910
CarlAdam skrev:Tyvärr räcker det inte med att byta den där tändplattan eller kontaktplattan vad den vill heta. Från cylindern går det en liten metallbit, ser ut som toppen på en vanlig skruvmejsel och det är denna metallbit som greppar tag i tändplattan som i sin tur sätter bilen i de olika tändningslägena. När låset är utslitet så greppar nyckel/låset inte tag i metallbiten som går in i tändplattan och således snurrar bara låset.

Är tändplattan dålig så visar det sig genom att nyckeln inte åker tillbaka ett läge när man väl startat bilen.
Har rivit i det nu.
Tändplattan är intakt så felet sitter i själva låsdelen. Inte gick det att demontera utan att antingen lossa ratten (vägrar göra detta då jag inte pillar på en airbag) då hela paketet sitter löst eller så får man ta brutskruvarna.
Bor granne med en gymnasieskola som har fordonsprogrammet. De gör arbetet för en billig peng o jag får nog köpa en komplett enhet från skroten.

Så det fick bli min bekväma lösning :D

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]