Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Anders Classic skrev:Skulle byta till vinterdäck igår lördag men upptäckte att min Volvo saknade domkraft. Ni andra som har V70 Classic känner ni igen detta?
Domkraften försvann som standardutrustning redan före Classic. På min V70 2015 fanns varken reservhjul eller domkraft, bara däcklagningssats. Men dessa brister har jag åtgärdat vid det här laget.
av Alexas
Jag har fälgnyckel, domkraft och lagningssats i min. MY14. Med tanke på vad som skrivits här verkar det isåfall som det försvann med my15. Eller så har bilen blivit extrautrustad med det. Men det står inget om det på listan.
av andersuw
Alexas skrev:Jag har fälgnyckel, domkraft och lagningssats i min. MY14. Med tanke på vad som skrivits här verkar det isåfall som det försvann med my15. Eller så har bilen blivit extrautrustad med det. Men det står inget om det på listan.
Ja jag kan nu se att det stämmer att domkraften försvann med MY 15. I broschyren för MY 14 finns den med i listan över vad som är standard men i broschyren för MY 15 är den borta.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Anders Classic skrev:På måndag kör jag till Bilia med 120:- och försöker köpa en domkraft :D
Fick pris på 2200 kr, 700 kr för domkraften o 1500 kr för tempaspare, det smala reservdäcket. Helt annat pris än när man bygger ny bil.
Användarvisningsbild
av SvenB
VolvoB20 skrev:
Fick pris på 2200 kr, 700 kr för domkraften o 1500 kr för tempaspare, det smala reservdäcket. Helt annat pris än när man bygger ny bil.
Skall man köpa dessa grejor, köp dom via Bildelsbasen. Jag köpte mitt Tempaspare där för 300:-. Visserligen inte oanvänt, men det fanns sådana också för 700:-
Användarvisningsbild
av SvenB
Perra83 skrev:Ja valde till både reservhjul och domkraft. Får ja då två domkrafter?
Tveksamt eftersom det inte ingår original.
av andersuw
VolvoB20 skrev:
Anders Classic skrev:På måndag kör jag till Bilia med 120:- och försöker köpa en domkraft :D
Föga förvånande. Volvo vet att ta betalt så snart något är klassat som reservdel snarare än tillbehör (som det naturligtvis borde säljas som; detta är ju inte särskilt knepigt att "eftermontera" ). Fast den däcklagningssats som annars ingår kanske utgår om man beställer bilen med reservhjul vid nyköp? Vet inte riktigt hur det ligger till med detta.

Både domkraft och reservhjul finns annars på skroten för rimligare pengar. Tyvärr är de reservhjul jag sett i bildelsbasen ganska gamla (2008) och gummi åldras ju som bekant. Men jag tog hjälp av en expert på självplock som jag har förmånen att känna och han lyckades hitta ett från en 2012:a åt mig.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]