NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andre5
Min V50 2.0D Summum my 2008 drikker 0,58 ved småkjøring og på langkjøring går den ned på 0,43 ved 100 km/t og kjøres den på 6 gir så bruker den 0,52 ved 100 km/t, så jeg bruker mest 4 og 5 gir ved hastigheter 70-100 km/t
Nå som vinteren har kommet og med pigghjul bruker den 0,6 på småkjøring og 0,48 langkjøring med samme gir og hastigheter, dette er en av dem få solgte uten partikkelfilter i Norge, jeg kjenner mange på Volvo verksteder som sier at bilene med partikkelfilter bruker litt mere diesel, kan nok sikkert være sant ved at en slipper regeneringen av filter
Användarvisningsbild
av Sierra94
Anser inte det vara värt att jaga mindre förbrukning än 0.6/mil. Då hade jag köpt en prius eller cykel. Kör jag bil vill jag KÖRA bil.
Jag anser efter 27.000mil med min v50 2,0d att 0,65 låter relativt rimligt. Samtidigt undrar jag hur ofta din regenererar i dagsläget, dvs efter hur många km, vilket ju indikerar statusen på partikelfiltret (alltså hur många mil filtret gått). Ju närmare 12.000mil filtret kommer och därmed bytet desto tätare kommer regenereringen vilket höjer snittet. Vid regenerering går bilen runt 2mil med tex i mitt fall 0,9 vid 110km/h för att sen falla tillbaka till vanlig förbrukning. Regenerering märks tydlig med lite ryckig motorgång. Båda gångerna jag bytt filter så är det lägre snittförbrukning till en början med, därför bilen regenererar (i vart fall min)ca var 65e mil. Ett av filtren var i slutet så igensatt att bilen misslyckades att rena det, fastän den regenererade var 5e mil. Då hade jag en högre förbrukning, lätt över 0.7 även vid försiktig körning, så föregående talare har rätt beträffande filtret.
Över året varierar förbrukningen dessutom. På sommaren har jag lägst förbrukning med 0.58 - 0.63. På hösten börjar jag köra tiduret på morgonen, och när jag ska hem från jobbet. Detta innebär högre snitt. På vintern har jag högst snitt, då bilen kör tillsatsvärmaren mycket. Även om bilen värmdes med hjälp av tiduret vid tex minus 10 och är varm och snö/isfri, så kör tillsatsvärmaren igång senast vid nästa rödljus (ljudet hörs tydligt, "flygplanet" :-)). På vintern hamnar jag i slutändan någonstans på 0,65-0,7.
Tillägg: om jag inte är pappaledig som nu för 2a gången i 1.5år så snittar jag 4100mil om året. Jag har bytt filter två gånger, båda gångerna med ovan beskrivna inverkan på förbrukning. Jag pendlar 13mil t/r om dagen och kör långa sträckor (50mil - 100mil) både till Tyskland och norra Sverige regelbundet. Jag kör 90% av milen på motorvägen.

Bilen har sammanfattningsvis saker som driver upp förbrukningen även på långfärd:
- vid "slutet" av partikelfiltret
- fulllastad (vs tom bil)
- vid flera minusgrader
- motvind över 15m/s (ni skrattar, men hemfärd fr norra Tyskland med ca 49mil motvind/sned motvind = höjde förbrukningen märkbart). Bilen är vindkänslig vad det gäller förbrukningen, talar vi 60mil med cyklar i 110-120 så når vid lätt 0,8 och mer.
- backar i motorvägsfart när farthållarem är på.

Vad jag alltså ville säga så är 0,65 i min värld snittet över hela året (jag dokumenterar allt om bilen) som jag lägger till grunden för beräkning av kostnad för vad en resa kostar när jag tex långkör xx mil till alperna.
av berrabus
Får nog betrakta 0.65l/mil för en 2.0d som högst normalt.
Om du går in på spritmonitor.de så hamnar du nog också på 0.65.

Ser att några jämför med 1.6d och D2 men det är inte relevant.

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]