Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en V70XC 1998 och jag hittade denna liggandes hos mig. Jag tänkte använda den, men jag hittar inget bra ställe jag ska koppla in den på. För nuvarande sitter det en värdelös kontaktvärmare. Jag vill ha värme i vattnet. Säg mig ett bra ställe jag ska koppla in den på? Nära expansionskärlet? Förslag?

Bild
Nej! Nära expansionskärlet är det sämsta av allt.
Vad är det för fabrikat på värmaren? Försök leta upp monteringsanvisningar på den om du vet fabrikatet. Hur grova är slangstosarna? Det klart bästa är egentligen den undre kylarslangen närmast motorn, men dom brukar ju vara omkring 20 ~ 25 mm i diameter. Det ser inte ut som det är någon pump i den, men om det hade varit det så skulle det vara lättare. En pump "pressar" ju det uppvärmda vattnet så att det cirkulerar runt överallt. Nästan oavsett var dom sitter. Pumpar finns att köpa, men i detta fallet blir dom lika dyra som en skräddarsydd värmare till din motor.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Lite kompletteringar: Jag ser nu på kontaktlåset att det står Calix på din värmare. Det är alltså en Calix! Men då gäller det bara att hitta vilken modell det är. Försök läsa på kontakten eller någon annan stans där det kan tänkas stå något. Sedan går du in i den här tabellen och letar upp monteringsanvisningar: http://www.calix.se/support/monteringsanvisningar
Har du något minne av var du har köpt den eller varifrån den kommer? Om du går "bakåt" i historien kan du kanske få fram om den passar eller inte i din bil. Har du någon förpackning? Där står ofta mer uppgifter än på själva produkten.
Gå in på den Calix-länken som jag gav tidigare. Kolla upp vad värmaren heter och se om det är samma till V70 XC -98. Har du tur så är det lika. Har du inte riktigt lika mycket tur så kanske du behöver en monteringssats för just V70 XC. Monteringssatserna består ju oftast av slangar i rätt böjar och diametrar. Så själva värmaren kan mycket väl vara densamma.
Är det Calix fabrikat på den "plattvärmaren" du har nu? Då är det ju stor chans att kontakter och kablar passar. Dom olika fabrikaten bevakar sina revir genom att hålla ett eget utseende och storlek på kontakterna. På så vis kan man inte blanda fabrikat. I vissa fall finns det adaptrar som piratdelar, ungefär, men det blir en senare fråga.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
En dålig idé! Oljan cirkulerar i stort sett inte. Den mesta oljan ligger på samma plats hela tiden. Närmast motorelementet koksar oljan och lägger sig runt värmarelementet och fastnar på det. Förutom att oljan blir förstörd så brinner elementet också upp. Det behöver kylning hela tiden i form av ny kall vätska som skall strömma förbi och ta med sig värme från elementet.

Vatten är den bästa värmeledaren! (I alla fall i sådana här sammanhang) Oljan blir ju bara varm i tråget. Du behöver minst lika mycket värme runt förbränningsrummen i topplocket. Detta för att hålla bränsleförbrukningen och avgasutsläppen på en godtagbar nivå. Det får man inte av varm olja i ett oljetråg. I alla fall inte jämförbart med en vattenmantlad motor.

Så gå vidare på utredning och identifikation på den Calixvärmaren du redan har. Det är det bästa för din motor.
Börjar med att säga kanske inte samma på din modell.

Men jag har tittat just på en sån värmare till min 2004.

Där skulle man montera den på kylvatten slangen som kommer till oljekylaren under motorn finns 2 slangar där på min kommer ej ihåg vilken av dom. Sen är det viktigt att montera värmaren i rätt riktning tror det var stående. Så att värmen stiger uppåt och cirkulerar vattnet samtidigt.
Bilagor
oljekyl_fore.jpg
oljekyl_fore.jpg (74.72 KiB) Visad 681 gånger
Här hitta jag ett mycket utförlig tråd som en forums deltagare gjort "e8micke" med värmebilder på motorn och allt.

Hur man installerar kylvatten motorvärmare och kupévärmare på en 2007 V70.
(men som jag skrev i förra inlägget kolla med calix hur värmare ska monteras har för mig den skulle monteras stående elanslutningen i botten och utloppet uppåt och inte liggandes för bättre cirkulation)

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=65237

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]