NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken antyder började jag att fundera på bränslevärmaren funktion idag, detta då det har varit minusgrader och den har fått jobba för fullt.

När den drar igång, oavsett om det är på direktstart, tidur eller per automatik när motorn startar, så ryker den vad som kan uppfattas som fullständigt okontrollerat. Det ryker fram under motorn, bak och både från vänster och höger sida underifrån bilens mitt. Röken är blåvit och det är så pass mycket att bilen knappt syns när den står still. :shock:

Vänder mig nu till den samlade expertisen med några frågor:
Är detta fullständigt normalt? Eller kan det vara att det står bränsle i värmaren, som tar några gånger att bränna ur? Vart sitter "avgasröret" från brännaren?
Den ryker lite vid start, men okontrollerat vill jag inte hålla med om.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Min ryker inte längre.
Inte efter renoveringen. Röken beror oftast på för mycket oförbränt bränsle och kanske något sotad värmare.
Om så är fallet så är väl en rengörning eller renovering nödvändig tillslut.
Om tex tillopsluften till värmaren blir tilltäppt så kan det ryka mer pga fel luft/bränsleblandning.
Luften in går från vänster framskärm när du står framför bilen till värmaren.
Även en blockerad slang stoppar luftflödet och Röken är ett faktum.
Om värmaren har mycket start/stopp med korta körningar så sotar den igen snabbare och oförbränt bränsle ligger kvar som gör att det ryker vid nästa start.
Så en full körning då och då är bästa medicinen. Tillverkaren rekommenderar minst 1 fullkörning varje månad oavsett sommartid eller inte. Just för att den inte skall sota igen.
Avgasröret sitter ganska långt fram under bilen. Du ser den om du kryper lite under bilen.

Edit: Så här säger Volvo/VIDA angående röken:

Troliga symptom vid luftläckage är:

Misslyckade startförsök av bränslevärmaren.
Rökutveckling från bränslevärmare vid stillastående eller efter körning en kort sträcka.
Felkoderna CPM-4001, 4208, 4308 eller 4101 är satta.

Då är det luftläckage på bränsleledningen från tanken till värmaren som dom syftar på. Dvs att det blir fel luft/bränsleratio.

Skulle dock vilja påstå att dom flesta med mycket rökutveckling = behov av rengöring/service/renovering. Är nog sällan som att det är luftläckage på bränsleledningen.
Min ryker inget (peppar peppar).

Du har väl inte råkat ut för snö än men vintertid är det ganska vanligt att avgasröret till värmaren sätts igen av snö när folk kör genom snövallar. Då ryker värmaren som om bilen är på väg att brinna upp :o
Glömde skriva/tillägga att värmaren gör 3 till 5 startförsök. Kommer inte ihåg vilket nu men om den misslyckas någon gång och sedan startar på nästa så ligger det extra bränsle i som kommer antändas och röken är ett faktum.
Man får inte felkoder på enstaka misslyckade startförsök utan det får man först när värmen i inte lyckats starta alls under en startfrekvens.
Misslyckade starter beror ofta på fläkten, glödstiftet eller flamvakten.
En värmare behöver användas ordentligt och på korrekt sätt för att hållas i bra skick.

Å det roliga är att tillverkaren rekommenderar service på den vartannat eller vart 3 år! Hade den inte suttit så jävla dumt(iaf på 2.0D) så hade det inte vart några problem. Volvo har det inte ens med på listan att göra service på... Och inget fast pris heller...
Det som ryker är förångad diesel som inte antänds, jämför fotogen-stormlykta med pump när man kör igång den. Min ryker ofta första gången man drar igång den på senhösten (minusgrader) trots att jag brukar motionsköra den ett par gånger under sommaren.

Det lär väl bli dags för en genomgång nästa år om den överlever vintern. Den bluddrar ofta första 2-3 minuterna , men sen går det bra.

Ett tips till er som har 2.0D och vill undvika onödig start av värmaren när man tar en snabbtur till affären på typ nån km. Sätt temp på Lo och fläkt på min läge så startar inte värmaren förrän det blir kallare än minus 2-3 grader ute. Då slipper man onödiga starter mellan -2 till +4 grader ute. Nackdelen är väl att man kan få lite imma på rutan....
Tack för svaren. Har haft startproblem på den, felkoder raderade hos Volvo. Så det är nog bränsle som måste brännas ur... Förra vintern rök den nämligen inte alls så mycket som den gör nu.

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]