NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MR87
Hur kommer det sig att c30,s40 är så bra när många varnar för att köpa v50 pga av elfel och lite annat i bilen? är inte alla dessa 3 modeller exakt samma?

är själv lite sugen på en c30 som alla hyllar som problemfri modell som xc60.

MVH
Användarvisningsbild
av Micce1980
Så gott som samma till B-stolpen men ja det såldes mest V50 här, på ett amerikanskt forum är det tvärtom, där har fler S40n problem än V50 då det är ett sedanmodellsland :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Droopy skrev:Jag vet inte vart ifrån du fått att det skulle vara samma bil, V50 var behäftat med massor av elfel i begynnelsen.
Men det var ju de tidiga modellerna som hade dessa problem. När C 30 kom 2006 var väl dessa problem betydligt mindre förekommande även på S40/V50. Och som Micce skriver, det finns ju betydligt fler V50 än de andra två.
Användarvisningsbild
av P210
Droopy skrev:Jag vet inte vart ifrån du fått att det skulle vara samma bil...
Svårare att inte ana ett samband! Tycker de är rätt lika.
Bild
Ford C1-plattform heter plattformen, används av Volvo S40, Volvo C70 (nya), Volvo V50 och Volvo C30.
De delar ju instrumentpanel invändigt och många årsmodeller har samma grill/lampor, nya C30 är väl den som är mest "olik" de andra.
av Droopy
Hade ingen aning om att C30 tillhörde den familjen, har knappt sett några här uppe i norr, V50 dräller det av men resten är sällsynta, men nu vet jag det.

Kan ju ochså bero på att det är bilmodeller jag aldrig ens tittat åt, haft V40 och V50 som hyrbilar, och det räckte.
Användarvisningsbild
av SvenB
Droopy skrev:Jo, det var ju det jag sa, i början var v50 full av elfel,
Just det, vi har samma uppfattning. Jag försökte bara ge en tänkbar förklaring till TS varför han har hört om "massa elfel" på V50.
Användarvisningsbild
av P210
Korrekt! Och tyvärr ska dessa bilar av någon anledning klankas på, visst fanns det problem med de första årsmodellerna, men många kabelhärvor och fel åtgärdades givetvis av Volvo men tyvärr tycks modellerna blivit något av en hackyckling, mest av folk med förutfattade meningar och de som aldrig ägt någon!
Givetvis kan man inte jämföra varken komfort eller storlek med tex V70 men uttalande som detta hittar du många på detta forum;
Kan ju ochså bero på att det är bilmodeller jag aldrig ens tittat åt, haft V40 och V50 som hyrbilar, och det räckte.
Läs tex den här tråden, där sökte jag efter statiskik som kunde säga om V50 skulle vara så mycket sämre än något annat;
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

En sammanfattning nedan för den late, förutom generatorproblem finns inget direkt utmärkande för V50!;
Maskinskador
Volvo V70 II ligger bäst till med en skada per hundra bilar. Även Volvo V50 ligger bra till med två anmälda skador per hundra bilar.
Den genomsnittliga kostnaden för en maskinskada skiljer sig mellan de bilmodeller vi har tittat på. Volvo V50 har den lägsta genomsnittliga kostnaden, tätt följd av Ford Focus. Audi A6 och Audi A4 kostar mest att reparera.

Bromssystem
Den bilmodell som får flest skador på sitt bromssystem är Ford Focus. Men även BMW 3­serien och Volvo V50 drabbas av relativt många skador. Antar att det är bromskivor som slår sig som är den största boven i sammanhanget?

Elektronikskador
Volvo V50 och Ford Focus är de modeller som har flest elektronikfel anmälda. Skador på generator är vanligast.
V50 ligger högst med 20% elektronikskador - därav 15% är generator och ca 3% Startmotor.

Om du inte gjort det redan så dränk spr[…]

har också haft dålig bemötande fr[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ar[…]

Injektorer

Klämmor, bultar och kopparbrickor kostar inte[…]