Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leafs
V70 DRIVe / D2 2012

Lite skumt fenomen att ratten inte står rakt i "klockan 12"när man kör rakt fram. Skulle vara intressant att veta hur den kan ha blivit så utan synbar förklaring. Den var så när jag köpte bilen. Samma fenomen med sommar- och vinterdäck på.

Fakta:

*Bilen går spikrakt om man släpper ratten, utan någon tendens att dra åt något håll
*Det går inte att se på något av däcken att de skulle visa tecken på snedslitning. De nöts helt jämt
*Knäpptyst i framvagnen, inga missljud
*Bilen är inte tidigare krockad. Det finns inget alls i historiken som kan antyda detta.

Jag har dessutom tidigare varit med om en annan bil där ratten gick från exakt klockan 12-läge vid rakt fram, till att stå cirka klockan halv två, detta hände vid byte från vinterdäck till sommardäck. Sommardäcken som sattes dit var splitternya....

Vad tror expertisen? Jag är inte orolig, i värsta fall är det ju bara att göra en fyrhjulsinställning, men detta är något jag stör mig på.
av andersuw
Leafs skrev:V70 DRIVe / D2 2012

Lite skumt fenomen att ratten inte står rakt i "klockan 12"när man kör rakt fram. Skulle vara intressant att veta hur den kan ha blivit så utan synbar förklaring. Den var så när jag köpte bilen. Samma fenomen med sommar- och vinterdäck på.

Fakta:

*Bilen går spikrakt om man släpper ratten, utan någon tendens att dra åt något håll
*Det går inte att se på något av däcken att de skulle visa tecken på snedslitning. De nöts helt jämt
*Bilen är inte tidigare krockad. Det finns inget alls i historiken som kan antyda detta.

Jag har dessutom tidigare varit med om en annan bil där ratten gick från exakt klockan 12-läge vid rakt fram, till att stå cirka klockan halv två, detta hände vid byte från vinterdäck till sommardäck. Sommardäcken som sattes dit var splitternya....

Vad tror expertisen? Jag är inte orolig, i värsta fall är det ju bara att göra en fyrhjulsinställning, men detta är något jag stör mig på.
Om du köpte bilen helt ny är det kanske lite svårförklarligt att ratten inte står riktigt rakt. Men i så fall är det väl bara att be din återförsäljare fixa detta på garantin.

Om du köpte den begagnad är det föga förvånande. Sådant kan mycket väl hända med tiden till följd av däckslitage och tidigare hjulinställningar. Och den troliga förklaringen till att den tidigare bil du beskriver ändrade beteende när den fick nya däck är att de däck som tidigare satt på var lite snedslitna.

Det finns för övrigt två sätt att justera detta: Via hjulinställning och via ratten. Om hjulen står rätt är det ratten och inte hjulen som skall justeras. Inställningsmöjligheterna vid ratten är dock inte oändliga. Rattstången har en kuggkrans och hur många grader du minimalt kan justera bestäms av antalet kuggar. När jag bytte ratt på min gamla bil (V70 T5 -02) noterade jag att en kugg motsvarade ca 7.5 grader. Så på de bilarna får man räkna med att det kan diffa på lite drygt tre grader utan att man kan göra något åt saken om man har otur. Sedan är det tänkbart att det finns något tredje sätt att justera också, t.ex. via styrväxeln. Men här är jag osäker på detaljerna.
av andersuw
börne skrev:Klart det går att ändra med en hjulinställning, du vrider ju hjulen genom att justera längden på styrstagen.

Ratten ställs helt rak, sedan justerar du så att du får rätt vinklar på hjulen.
Ja det borde fungera.
Användarvisningsbild
av börne
andersuw skrev:
börne skrev:Klart det går att ändra med en hjulinställning, du vrider ju hjulen genom att justera längden på styrstagen.

Ratten ställs helt rak, sedan justerar du så att du får rätt vinklar på hjulen.
Ja det borde fungera.
Inte borde... det är ju så dom gör!
av Slama
Leafs skrev:V70 DRIVe / D2 2012

Fakta:

Köpte en gång en beg bil med sned ratt mot bättre vetande. Gick rakt och fint när man släppte ratten, men den stod snett. Det visade sig vara en spindelled som var sliten som åsamkade fenomenet.

Testa och gör en hjulinställning, lyckas de inte kan de nog säga va som är slitet/dåligt. Dåliga bussningar, spindelled mm.
Kanske va så att någon komponent byttes innan försäljning men hjulinställningen inte gjordes.
av Leafs
Köpte bilen när den hade gått cirka 5000 mil. Som sagt; inga missljud alls, vilket borde utesluta brusten fjäder, som alltid ger oljud ifrån sig i någon situation.

Vinterdäcken satt på när jag köpte bilen, de är inte snedslitna. Sommardäcken har jag kört en sommar på, de var inte snedslitna före sommaren, de är inte snedslitna nu heller.

Ett litet mysterium minst sagt, men ingen ko på isen. Får beställa tid för hjulinställning.
Användarvisningsbild
av börne
Leafs skrev:Ett litet mysterium minst sagt, men ingen ko på isen. Får beställa tid för hjulinställning.
Vad är ett mysterium!?! Hjulinställningen kan ju vara rätt därav slits inte däcken, men ratten är inte centrerad. Du kan ju ha ratten lite sned sedan justera hjulinställningen, då blir det ju så som på din bil, gör en hjulinställning så ska problemet försvinna om dom utför det korrekt, alltså med ratten rak & sedan justera.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]