Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Repade ett par bilar me samma problem som du har när jag var mek.

De beror helt å hållet på bristande underhåll av bromsarna.. Ja jag vet bromsbackarna ser man inte osv men de är ändå en slitdel som bör kontrolleras i alla fall en gång om året om du frågar mig.
Bromsbackarna rostar precis som vilken annan bromsdetalj på din bil, dom separerar när tiden är kommen.

Att klaga / försöka få pengar för att någon upptäckte ett fel på dina annars livsfarliga bromsar e bara dumt/fjantigt.
Man tar de som en man och tänker vilken tur att jag inte körde ihjäl mig själv eller någon annan.

Vi fick in ett par bilar som hade tvärlås sina hjul på motorvägen....

I början fick man byta hela spindeln för många tysen kronor men sen tror jag de var Cs bilteknik i växjö som kom me en repsats till just detta.
Den såg lite mer seriös å välgjord ut jämnfört me biltemas.. den var gjord i stål om jag inte minns fel.
biltemas del ser ju knappt ut å sitta ihop på bilden.
Tackar första inläggarn' för bra direktiv!

I övrigt så är det inget snack om att jag ska ha pengarna tillbaka eller ha bilprovningen att betala nånting.
Jag testade bromsa innan besiktningen och det släppte inte riktigt som det skulle, men jag tänkte "äh vafan, det sliter till sig i deras testmaskin. Grejerna var ju nya. Men jag saknade den där klacken, och det är den missen jag gjorde. Beläggen flyttade på sig och låste hjulet. Revs loss igen från bromsskölden.

Nu kan jag ju ta bort inlägget. Som ny på forumet, vart gör jag det?

Mvh J
TommyP86 skrev:Handbromsen ska hålla din bil på plats i nerförsbackar, istället för att rulla ner i närmsta förskola.
Parkerar man i nerförs/uppförsbacke roterar man hjulen lite just för att den inte ska fortsätta neråt innan man fullbordat parkeringen, så gör väl alla? :wink: Nej just det, det var för mycket begärt, fel av mig :mrgreen:

Med tanke på vad TS skrev igår 18:97 anser jag att denne inte har något att hämta genom att överklaga längre. Du har gjort fel helt enkelt, bara att göra om och göra rätt, man lär sig
Felet är inte ovanligt. Som sagts släpper beläggens limning med åren och då fastnar en bit belägg mellan belägg och skiva med följden att klacken slits sönder. Har man otur så ger sig klacken som i trådskaparens fall. Det är omöjligt att skapa det felet vid ett bromsprov, det ska hålla för betydligt tuffare tag än så. Du kan på inget vis klandra besiktningen, tyvärr. Var glad det hände på besiktningen istället för ute i verkligheten där det kunnat skapa betydligt större problem. Utan att låta otrevlig så är det bristande underhåll som orsakat problemet. Beläggen hade behövts bytts tidigare. Det är det enkla och rätta svaret. Sen är det klart att det inte är lätt för bilägaren att veta detta, kanske borde det ingått i serviceintervallen att byta ex var femte år. Jag har i alla tider bytt parkeringsbromsbeläggen var sjätte år för att slippa problemet. Det är inget unikt problem för dessa bilar som klen tröst.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]