Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag funderar på att köpa en Volvo V70 II D4 AWD Momentum (Aut, 163hk) (diesel):

Den har gått 6763 mil och första datum i trafik var 140224.

Några kända problem eller något att tänka på?

Jag kör oftast 2,5 mil till jobbet enkel väg. Cirka 10 gånger om året blir det långresor på 30-40 mil.

Länk till bilen: https://www.kvd.se/auktion/personbil/Vo ... 0958#tab-6
Bara till att köpa på! Det mest kända är väll slitna bussningar, knarrande inredning och baklucka. Du får en ganska beprövad motor som varit med ett tag vilket innebär att de flesta "vanliga" sjukdomarna byggts bort. Jag vet inte om du vet det men du får alltså samma motor som sitter i en D5a. Volvo har bara strypt den med programvara. Vill du så kan du använda Volvos originaltrim och hotta upp den till strax över 200hk.
Du bör tänka på att den med jämna intervaller behöver en lite längre resa än 2,5 mil, annars kan partikelfiltret sota igen. Bilen kör igång regenerering av partikelfiltret med jämna mellanrum.. ca 200-300 mil mellan har det varit för mig, för de som kör mer kortresor än mig brukar det kunna ligga på mellan 100-200mil.

Den är tillverkad 8 månader innan den togs i trafik.. Demobil eller lagerbil från början kanske?
Verkar vara i skapligt gott skick. :)
2500 mil blir ungefär 200 mil i månaden... Då skulle jag gissa på 1-2ggr i månaden.
När reningen väl sätter igång btukar det ta ca 4-5 mils körning för mig. Stänger man av innan den är klar återkommer den ganska snart. Man bör nog inte göra så allt för många gånger.. utan låta den gå färdigt.

Med 2500 mil per år bör det ändå vara helt rimligt med en diesel. Då gör du nog fortfarande lite plus på bränslekostnaden jämfört med bensinare.
Jag sitter i bilköer på morgonen så resan på 2,5 mil tar runt 40 minuter. Hinner reningen av partikelfiltret klart på den tiden eller är reningem beroende av antal körda mil?

Går det att själv trigga igång reningen av partikelfiltret om jag vet om att jag ska åka lite längre än 2,5 mil en viss dag?
Ah.. Jag tror det är tid och inte sträcka.. Kanske kan gå snabbare om man kör notorvägafart p.g.a att motorn jobbar med och blir varmare.
Man kan inte trigga igång den utan vidare utan den kör igång själv när den behöver det och motor är tillräckligt varm.
Det går att trigga igång den på verkstad eller om du har tillgång till Vida.
Det verkar ändå som att du inte ska få några större problem med det. Du skrev ju också att du hade lite längre resor ibland också.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]