Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 360
Låter som om det rullade runt ett antal lösa skruvar och annat smått och gott då jag startar bilen. Blir tyst efter ett par, tre sekunder. Sen fungerar allt som det ska. Nja, kanske att växlingen mellan 2:an och 3:an är hårdare än tidigare. Någon som känner igen detta och kan ge en hint? Verkar det som en nedmontering av växellådan är nödvändig? Behöver bilen nästa vecka, så frågan är om jag vågar köra med den? (740 GLE 88-års modell som rullat 33 000 mil)
av rid54
Ehm... Hur har du lokaliserat oljudet till växellådan? Av beskrivningen kan det ju tänkas komma från själva motorn också, nåt som rasslar innan oljetrycket kommit upp, exempelvis.
av 360
rid54 skrev:Ehm... Hur har du lokaliserat oljudet till växellådan? Av beskrivningen kan det ju tänkas komma från själva motorn också, nåt som rasslar innan oljetrycket kommit upp, exempelvis.
Bra fråga - helt säker är jag inte. Har försökt lyssna när en annan person startar bilen. Kan tillägga att det är bara när bilen är kall som det låter. Inget ljud vid varm motor. Stärker det teorin om oljetryck och därmed motorskrammel och inte automatlådan?
av rid54
Jag kan inte din motor i detalj. Exempelvis kan en motor med hydrauliska ventillyftare "slamra" lite när den startas. Det kan också vara nåt som sitter löst. Det är inte helt lätt att föreställa sig skrammel från en automatlåda, där går grejerna mest bara "runt" och inga andra mekanismer som i en motor finns där. OM ljudet upphör efter några sekunder skulle jag inte tro det är nåt verkligt allvarligt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Hydrauliska lyftare/tryckare finns (vad jag vet) inte på "rödblockare". Undantaget 16V motorn (B234F). Som "rid54" skriver, det kan komma från motorn. Vevlager kan skramla innan oljetrycket kommer. Kolla om det slutar före, efter eller i samband med att oljetryckslampan slocknar. Det brukar kunna skramla från avgasrör, katalysator. Det främre avgasröret är från början "klätt" med ett värmeskydd i plåt. Det kan skramla ordentligt vid start, men även vid tomgång eller vid "igångkörning" (i.f.s främst med manuell låda)

Mvh
Lennart
av 360
lennarte skrev:Hydrauliska lyftare/tryckare finns (vad jag vet) inte på "rödblockare". Undantaget 16V motorn (B234F). Som "rid54" skriver, det kan komma från motorn. Vevlager kan skramla innan oljetrycket kommer. Kolla om det slutar före, efter eller i samband med att oljetryckslampan slocknar. Det brukar kunna skramla från avgasrör, katalysator. Det främre avgasröret är från början "klätt" med ett värmeskydd i plåt. Det kan skramla ordentligt vid start, men även vid tomgång eller vid "igångkörning" (i.f.s främst med manuell låda)

Mvh
Lennart

Ljudet hörs en stund även efter att oljetryckslampan slocknat. Har försökt lokalisera ljudet, men kan inte avgöra om det är från motorns nedre del vid växellådan eller växellådan.
Har också kollat med en erfaren Volvomekaniker, som inte kände igen ljudet. Fortsätt och kör, tyckte han! Hörde med en annan verkstad också, som sa samma sak. Vad ska man tro? Båda dessa trodde iaf att ljudet kom från automatlådan. Det var iaf inget bekant "motoroljud".
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]