Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
pumpnasare skrev:Hej
http://support.volvocars.com/se/cars/pa ... 0cf40b1589
Ja jag såg detta redan för några veckor sedan och är nu i färd med att installera min första kartuppdatering i bilen. Tar ju lite tid inte bara att ladda ned utan också att ladda in. Runt en och en halv timme sa min bil att den skulle behöva. Lyckligtvis går ju inladdningen att göra i omgångar. Men med de korta sträckor jag kör just nu lär ju USB-minnet få sitta i bilen ett tag innan det är klart.
av Daniel73
Hur stort usb behövs?
av andersuw
Daniel73 skrev:Hur stort usb behövs?
32 GB
av andersuw
Alexas skrev:17 GB..... Är kartorna gjorda för 4k upplösning eller vad är grejen xD
Nej. En bra Europakarta kräver helt enkelt mycket data. 17 GB är säkert med komprimering. Det blir med all sannolikhet mer när filerna packas upp och jag tror uppackningsmomentet förklarar varför det tar så lång tid att föra över filerna från USB-stickan till bilen. Det är inget konstigt eller nytt med mängden data. Europakartan till RTI-systemet i min gamla V70 T5 -02 levereras på tre DVD-skivor om 8 GB per styck. Då är det i och för sig viss överlappning mellan skivorna men ändå.
av Daniel73
Någon som vet om det funkar att mägga filerna i en iphone 64gb med gott om plats och ansluta som masslagring?
av Alexas
Andersuw: För mig som jobbar inom IT branschen är 17 GB visst något man kan ifrågasätta. Hela Mac OS X ligger på runt 6 GB, för att få lite perspektiv på det hela. Om vi jämför med andra kartleverantörer så har t.ex Garmin (navteq) en karta för hela Europa. Den är på 3.1 GB. Så, jag undrar verkligen vilka detaljer Volvo puttat in i sina kartor som motiverar en storlek på 17 gb.

Update:
TomTom har kartor på sin hemsida som går att ladda ner till Mazda. De ligger på 3.6 GB. Kartorna till deras fristående toppmodeller med LIVE-funktioner ligger på 2.9.

Så, återigen. 17 GB är ganska mycket. Är det någon som vet om det är mer än kartorna som ligger i en sådan update?
av andersuw
Alexas skrev:Andersuw: För mig som jobbar inom IT branschen är 17 GB visst något man kan ifrågasätta. Hela Mac OS X ligger på runt 6 GB, för att få lite perspektiv på det hela. Om vi jämför med andra kartleverantörer så har t.ex Garmin (navteq) en karta för hela Europa. Den är på 3.1 GB. Så, jag undrar verkligen vilka detaljer Volvo puttat in i sina kartor som motiverar en storlek på 17 gb.

Update:
TomTom har kartor på sin hemsida som går att ladda ner till Mazda. De ligger på 3.6 GB. Kartorna till deras fristående toppmodeller med LIVE-funktioner ligger på 2.9.

Så, återigen. 17 GB är ganska mycket. Är det någon som vet om det är mer än kartorna som ligger i en sådan update?
Jag har också viss erfarenhet av IT-branschen, inte minst när det gäller att skatta rimligt lagringsutrymme för stora datamängder (program är en annan sak). Min första GPS var en Mitac Mio 168, inköpt 2005, med Navigon och den Europakarta de då tillhandahöll (Navteq tror jag). Den rymdes på ett SD-kort med den för den tiden hisnande kapaciteten 2 GB. Men den täckte färre länder, gav inga detaljbilder av de korsningar, rondeller m.m. som utgör nästa navigationshändelse och hade mindre POI-information (färre POIs och även mindre information om var och en av dem). Att man snålar in på detaljrikedomen i kartinformationen på bärbara GPSer (t.ex. Smartphones) beror kanske mest på att dessa inte förfogar över så mycket sekundärminne och att man vill att nedladdningen skall kunna skötas någotsånär snabbt.

Jag ser för övrigt att Europakartan till navigatorn i nya XC90 kräver hela 33 GB och att man därmed behöver ett 64 GB USB-minne för att installera den. Då ingår i och för sig hela Ryssland, som än så länge saknas i den version som finns till äldre modellgenerationer.

När det gäller din avslutande fråga så säger bilen att den uppdaterar navigation och Gracenote. Men det kan vara ett schablonmeddelande. Jag tror inte det är mer än kartorna som i själva verket uppdateras i det här fallet.
Användarvisningsbild
av palmqvist
andersuw skrev:
Alexas skrev:17 GB..... Är kartorna gjorda för 4k upplösning eller vad är grejen xD
Nej. En bra Europakarta kräver helt enkelt mycket data. 17 GB är säkert med komprimering. Det blir med all sannolikhet mer när filerna packas upp och jag tror uppackningsmomentet förklarar varför det tar så lång tid att föra över filerna från USB-stickan till bilen. Det är inget konstigt eller nytt med mängden data. Europakartan till RTI-systemet i min gamla V70 T5 -02 levereras på tre DVD-skivor om 8 GB per styck. Då är det i och för sig viss överlappning mellan skivorna men ändå.
Är medveten att det krävs ett 32Gb minne, men provade att packa upp det som gick o packa upp då är det 13.96 GB så var kommer 17 från, de borde ju inte packa datan för o få den större, tror inte de kan packa den särskilt hårt då prestandan i IHUn är begränsad, hade helt enkelt tagit för lång tid att packa upp datan om det ens finns hårddiskutrymme till den mängden temp data som skulle behövas för att packa upp datan, hade inte förvånat mig om den använder USB minnet som för att spara ner tempdatan under uppackningen.

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]