Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej

Vet ni var man kan köper ett sådant.

Bild

Gör det till en barnlek att lossa hjulmuttrar om man befinner sig på "fältet" långt från tryckluft o mutterknack.
Bild
Med dena kommer du klara dig utan problem om du följer dessa rekomendationer.
Hjulbultarna ska dras med 140 Nm på P2-serien(S60/S80/V70/XC70)
Muttrarna på P1-serien(C30/S40/V50) ska dras med 110 Nm.

Detta motsvarar en vikt på 14 respektive 11 kg på en meterlång hävstång på mutter/bulten. Detta kan du absolut lossa för hand med ovanstående verktyg. Hänger du din kroppsvikt på denna så kommer du uppnå närmare 500 Nm, ungefär samma kraft som en mutterknack som ligger på 300-700 Nm.
milktrucker skrev: Detta motsvarar en vikt på 14 respektive 11 kg på en meterlång hävstång på mutter/bulten. Detta kan du absolut lossa för hand med ovanstående verktyg. Hänger du din kroppsvikt på denna så kommer du uppnå närmare 500 Nm, ungefär samma kraft som en mutterknack som ligger på 300-700 Nm.
Sån har jag redan flera styck. Men jag har massor med fordon som stora traktorer o lastbilssläp. Där står man sig fullständigt slätt med en sådan krycka. Inte ens med 3/4 mega-hylsor och 1.5 meter förlängning kunde jag rubba muttrarna.

Men med ett sådant slag-fälgkors har det varit busenkelt att lossa gamla fastrostade hjulmuttrar utan ansträngning. Nu har jag dock inte det kvar utan skulle vilja köpa ett igen. Hitta bara inte var.
Traktorer? Har du hört med Granngården?
finns speciella förlängare och hävarmar avsedda för lastbilshjul. Dessa efterdrar man muttrarna med, och det är alltså mer än 1000 Nm. De finns att köpa lite var stans.
Den du refererar till kommer inte upp i de moment som krävs för att lossa muttrar o bultar på tunga fordon. Dessa lossas med en speciell maskin på verkstaden.
milktrucker skrev: Den du refererar till kommer inte upp i de moment som krävs för att lossa muttrar o bultar på tunga fordon. Dessa lossas med en speciell maskin på verkstaden.
Jodå ... Visst gör de det. Under lumpen hade vi det i alla fordon, och en vanlig övning var ju att ta av däck på tunga lastbilar och traktorer ute i skogen, mitt i natten i skitväder så klart.

Det var inga problem alls att ta loss stora lastbils eller traktordäck. I alla fall med det slagfäljkors som vi hade. Ett par slag så var de loss utan ansträngning. Kanske var de mera heavy-duty än det på bilden jag länkade till.
Den där slagarmen med tyngderna har man ju sett på hundratals bilder, men när man söker den på Google så existerar den inte. Inte heller med bildsök.
Det har föreslagits andra modeller här i tråden och här kommer ett förslag till: http://www.nimaab.se/se/art/dackbytarverktyg.php
Lite mager beskrivning, men om det ger 650 (?) Nm så måste det väl vara någon form av utväxling?
Firman har jag handlat av ett par gånger. Första gången tillkom det en registreringsavgift så priset ökade med ett par hundralappar mot ursprungspriset i katalogen. Men nu är jag i alla fall registrerad kund. Jag köpte pallben vid det tillfället: http://www.nimaab.se/se/art/pallben.php och vid en Googling visade dom sig vara klart billigast. Alla andra ville ha minst det dubbla, ~ 3 år sedan.
Men det finns en annan "genväg". Samma firma NIMA, har på senare år slagit sig ihop med Sweedol och dom skulle ha en gemensam administration, sa dom. Så kolla med dom i deras butiker. Skriv ut bild och text från länken och visa upp för dom. Har dom den inte i sin butik borde dom ju kunna ta hem den från sitt centrallager, tycker man.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS