Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
squadron skrev:Ni som har domkraft som klarar resp inte klarar, hur högt lyfte dem? Någon som vet hur högt en domkraft måste lyfta för att klara av att lyfta xc60?
Den jag köpte på Clas Ohlson som var för låg lyfter 335 mm (+puck). Det krävs nog minst 360 mm tror jag.
av ridax
Jag kör med originaldomkraften men har plockat bort pinnen och drar muttern på domkraften med en skruvdragare. Tyvärr är skruvdragaren aningens svag så den behöver vila ett par gånger under uppvevningen. Men väldigt smidigt och lätt jämför med att veva med pinnen som är alldeles för lång så den inte går att veva runt utan att slå i knogarna i marken.
av mikebike
megadeath skrev:använder mig av denna https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ft-601052/
plus en 1,5m lång järnbalk som jag lägger tvärs under så jag kan lyfta på "rätt" ställe, lyfter 1gång fram för att byta båda framhjulen, 1gång bak för att byta båda bakhjulen.
tycker det var lite lurigt att hitta lyftpunkter på xc60 :???:
Jag lyfter bara fram och byter båda hjulen på den sidan. Det gjorde jag även med originaldomkraften.
av agusta44
Halvmas skrev:
mikebike skrev:
Robot skrev:På vår V70 och våra Volvo dessförinnan bytte jag alltid med den medskickade domkraften men det är ju lite lättare med en redig garagedomkraft..
Ja, jag har också använt originaldomkraften i alla år, och det främsta argumentet var att jag måste bära upp hjul och ev. garagedomkraft från källaren. Till slut gav jag dock upp och köpte en garagedomkraft vilket jag inte ångrar.
Tänk på att originaldomkraften inte är tänkt för flitigt användande utan är endast tänkt att användas i nödsituationer. En garagedomkraft är att föredra alla dagar i veckan då den dessutom är betydligt stabilare och säkrare. Man får det man betalar för och de billigaste domkrafterna brukar inte hålla tryck efter ett par år utan börjar då sjunka långsamt.
Min original domkraft till S40'n vek sig, hade bara tur att hjulet satt på. Hade precis köpt bilen begagnad och det var första gången JAG använde den, hur många ggr den blivit använd tidigare kan man bara gissa. Fick en ny original av Bilia efter lite övertalelse, dom sa just att det INTE är en garage domkraft. Utan en nöd domkraft vid byte av punktering.

Jag köpte mig en liten smidig Kamasa gargedomkraft, efter den insedenten.
av fafafa
megadeath skrev:använder mig av denna https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ft-601052/
plus en 1,5m lång järnbalk som jag lägger tvärs under så jag kan lyfta på "rätt" ställe, lyfter 1gång fram för att byta båda framhjulen, 1gång bak för att byta båda bakhjulen.
tycker det var lite lurigt att hitta lyftpunkter på xc60 :???:
Jag använder också den domkraften till min XC60
av petegbg
ridax skrev:Jag kör med originaldomkraften men har plockat bort pinnen och drar muttern på domkraften med en skruvdragare. Tyvärr är skruvdragaren aningens svag så den behöver vila ett par gånger under uppvevningen. Men väldigt smidigt och lätt jämför med att veva med pinnen som är alldeles för lång så den inte går att veva runt utan att slå i knogarna i marken.
Jag tänkte faktiskt göra som du gjort, men valde att låta det ta lite tid istället. :) Men bra tips.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]