Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det gäller ju det mesta, även vid skattehöjning. Ingen blir ju glad om etanolbilen eller villan halveras i värde för man "nukar" ränteavdraget o tvingar fram snabb amortering tex.

Totalt OT:
När min föräldrar köpte sitt hus fick man 14 % i ränta.

En kollega köpte just lägenhet för 8.5 mille. Med 14% ränta utan avdrag blir det 99.000 kr per månad, ska man sedan amortera lika mycket för att få ned skulden så blir ju totalen runt 200.000 kr/månad för lägenhet, inte många som fixar det....

Tänk marginalskatten vi hade 1979 på 87 %. Då hade man behövt tjäna 1.6 miljoner i månaden bara för att det ska räcka till kostnaden på boendet.

Nä man får nog inte göra för snabba svängar här om man inte vill ha en crash....
Användarvisningsbild
av EjS
Jag kommer att tänka på de danska lantmännen som har lån på 150 M DKK i banken.

Vad händer om räntan ökar från nuvarande 0,5 - 5%?
av V60D5AWDPolestar
Sorry EjS, det var inte min mening med att dra igång en skatte/ekonomidebatt etc ... :( , bra om vi kan få det
bästa av alla lander inom Norden att bidra med det som är billigt/bra inom resp land. Allt från öl till bilar etc.

Grattis till de lägre bilpriserna! :-)-)
av Mwi
VolvoB20 skrev: Totalt OT:
Tänk marginalskatten vi hade 1979 på 87 %. Då hade man behövt tjäna 1.6 miljoner i månaden bara för att det ska räcka till kostnaden på boendet.
Nä man får nog inte göra för snabba svängar här om man inte vill ha en crash....
1979 så fick man dra av 100% av ränteutgiften och inflationen var hög så det går inte att jämföra med dagens lån, låg inflation och 30 % i ränteavdrag, i verkligheten är dagens netto ränta högre.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mwi skrev:
VolvoB20 skrev: Totalt OT:
1979 så fick man dra av 100% av ränteutgiften och inflationen var hög så det går inte att jämföra med dagens lån, låg inflation och 30 % i ränteavdrag, i verkligheten är dagens netto ränta högre.
Självklart kan man jämföra. Om man plockar bort ränteavdragen, tvingar folk att amortera och räntan/inflationen skulle sticka upp till 5-6 % idag så skulle mängder med högbelånade behöva kränga sin hus o lägenheter. Då skulle priserna tokfalla.

Den kraschen vill ju ingen politiker framkalla idag.
av kvillebäck
Dessutom så har vissa bilfabrikanter subventionerat bilar till Danmark för att kompensera lite. Detta har fått till följd att det i vissa fall varit fördelaktigt att köpa NY bil i Danmark för att importera till Sverige.
Har man otur så slår kostnadssänkningen inte igenom utan landar i bilhandlarnas fickor. Men man kan ju hoppas att det kommer konsumenterna till godo i alla fall.
Användarvisningsbild
av EjS
Det med att bilarne är billigare i dk vid import är slut sedan länge. Prisändringen kom igår så vi får märka skattesänkningen. Nu är frågan vad det betyder fär leasing, tjänstebilar och hir det skattas. Kanske jag kan pressa in en xc90 när jag ska byta om ett år. Det vore kul - annars blir det nog en Grand Cherokee.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS