- lör 14 nov 2015, 20:36
Tror jag redan postat datan för hastigheten. Men kan säga det igen, x70 jobbar med frekvens från 25hz till circus 1700hz, med ~2.5V(så det går att koppla rakt in på arduinon).
Jag har mappat så här; curSpeed = map(freq, 300, 1730, 41, 260);, där 300hz = 41km/h och 1730hz = 260km/h. Har givetvis inte priovat om 1730hz verkligen är 260km/h i praktiken :lol: Men skalan stämmer iaf upp t om 120km/h, fortare än så kördes det inte den gången.
Ett problem jag stötte på med arduinon var att det inte finns någon riktig frekvensräknare, utan det lär göras helt via mjukvaran genom att räkna tid mellan pin-changes. Det är iofs inget problem i sig, problemet var när strömmen/signalen helt plötsligt försvann(t ex om motorn skulle dö mitt under färd) medans den räknade, så k*kade den ur totalt. Det samma kunde hända om man bromsar in hårt så frekvensen ändras till 0 snabbare än arduinon hinner räkna.
Det fick jag lösa genom att räkna tiden mellan varje frekvens uppdatering via en annan funktion, och om frekvensen inte hade ändrats på 10 kalkyler så antar jag att den k*kat ur och avbryter räkningen och nollställer alla värden.
Det händer också att frekvensen "spikar", eller ger utslag fast där inte är någon. Det fick lösas genom att om frekvensen är mindre än 40 så anta att bilen står still(40hz är typ 12-14km/h, inte ofta man kör så sakta så den precisionen kan jag avvara), spikningarna fick lösas genom att om hastigheten plötsligt ändras overkligt mycket sen förra räkningen - ignorera den räkningen, för hur mycket jag än önskar kommer bilen aldrig göra 0-65535(uint16_t) på 1sek :lol:
ABS-signalen kommer in på pin A3 i kontaktstycket till instrumenthuset. Kan inte lova att det är exakt likadant på 850, men eftersom x70 hus 97-98 passar rakt av i 850 96- så borde det vara samma. -95 vet jag iaf INTE är samma, varken signal eller pin.
x70 har även 2 andra UTgångar för hastigheten på instrumenthuset, 1st 48puls/varv(A6) och 1st 12puls/varv(A7 samt metall-klips på sidan av huset, avsett för accessosiarer såsom stereos(autojustering av ljudnivå baserat på hastighet) osv).
Jag har dock inte scopat någon av dom så jag vet inte vilken frekvens dom spottar ur sig.