Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Detta vredet gör min andrabil väldigt kompetent ;)

Bild

V70in har jag sportchassi på och den är ingen höjdare när det gäller besvärliga förhållanden..
av mattish
börne skrev:
III skrev:Lite utanför diskussionen men i alla fall. Många däck som sitter på fyrhjulsdrivna bilar med mera "skogsmullestuk", pickuper, skåpbilar m.m som är märka m+s är inte vinterdäck i lagens mening. Där står m+s för mudd and sand. Stro har en lista som är uppdaterad. Synd om någon åker omkring och tror sig ha vinterdäck utan att ha det. Finns inte däcken med i listan är det inte vinterdäck.
http://stro.se/wp-content/uploads/2015/ ... newswe.pdf
Det där hade vi en diskussion om på jobbet igår då det är tid för vinterhjul... En del såg ut som ?

Det kom tydligen som en överskning :mrgreen:
Den där listan visar däck som är, enligt tillverkaren, framtagna för vinterbruk. Listan har inget med att göra om däcket är bra för vinterbruk.
Jag hade Cooper Discoverer ST på en av mina hobbybilar och den var fullständigt livsfarlig. Men det förstår man ju när man ser mönstret, men godkända för vinterbruk i Sverige är dom...

Bild
av Alexas

Intressant test. Som väntat är AWD med rätt däck det bästa alternativet. Men med fel däck är det inte mycket bättre än FWD.
Mich det testet hade varit intressant med olika däcktyper.
Användarvisningsbild
av MartinS
III skrev:Finns inte däcken med i listan är det inte vinterdäck.
http://stro.se/wp-content/uploads/2015/ ... newswe.pdf
Det kan absolut va ett vinterdäck även om det inte är med på deras lista. Finns en rätt färsk tråd om detta om du vill läsa mer.

STRO har inte ett smack att göra med det lagar vi skall följa som medborgare.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag är ganska säker på att en FWD inte tagit mig ur detta, oavsett däcktyp.. :)

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Alexas skrev:Haha. Troligen inte :D
Visst kommer man loss med 2WD,,, så här gör man ....

Användarvisningsbild
av MartinS
Fast nog är det bekvämare att sitta kvar i bilen, slå på rumpvärmen, höja volymen på premium sound systemet och sakta backa bakåt :)
Användarvisningsbild
av börne
mattish skrev:Den där listan visar däck som är, enligt tillverkaren, framtagna för vinterbruk. Listan har inget med att göra om däcket är bra för vinterbruk.
Jag hade Cooper Discoverer ST på en av mina hobbybilar och den var fullständigt livsfarlig. Men det förstår man ju när man ser mönstret, men godkända för vinterbruk i Sverige är dom...
Finns ju många godkända däck som är rent skräp, både sommar & vinter.

Men det finns rätt många som inte har en aning om detta med Mud & Sand. Ska det va ett godkänt vinterdäck ska det även finnas en snöflinga på däcket, det räcker inte med M+S.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]