Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bilnörden
VolvoB20 skrev:Så här såg det ut på vår förra BMW. + ett par BMW skyddshanskar att använda vid hjulbyte.

Bild
Lite ironiskt kanske att märket vars ägare själva skruvar minst med bilen har bland dom bäst utrustade verktygssatserna :D
av Daniel73
Om inte annat så borde volvo sälja verktygsats med vanligaste verktygen, handskar, ljusstavar vid olycka osv
Om inte som nybilstillval så som tillbehör i volvobutiken.
av mikebike
apersson850 skrev:Volvo brukade ha det förr, i alla fall. Ofta ett mejselskaft med en vändbar mejsel. Stjärna i ena änden, spårskruvmejsel i den andra.
En sådan följde med min moped (1975), tillsamman med ett par dubbeländade U-nycklar och hylsnyckel för att byta tändstift.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Man får vad man betalar för, skillnad på bil och bil. :lol:
Nej, lite mer allvarligt så tror jag Volvos tanke är att deras kunder ska
ha volvo assistans eftersom de så klart servar hos volvo och då pillar
de inte själva, utan ringer assistans som i sin tur har verktyg.

Men jag återkopplar till mitt förra inlägg med att vill man skruva själv så
finns det bra fack att lägga en egen verktygslåda i.
Användarvisningsbild
av SvenB
I min bil låg det faktiskt, förutom lagningssats fälgnyckel och domkraft, ett par tunna vita vantar. Nu ligger en ordentlig fälgnyckel och ett nödhjul också. :|
Användarvisningsbild
av Micce1980
Daniel73 skrev:Om inte annat så borde volvo sälja verktygsats med vanligaste verktygen, handskar, ljusstavar vid olycka osv
Om inte som nybilstillval så som tillbehör i volvobutiken.
Min volvobutik, Bilia har handskar, vissa verktyg och roterande blixtljus i butiken som de säljer i alla fall.
av andersuw
Wolfyswe skrev:Man får vad man betalar för, skillnad på bil och bil. :lol:
Nej, lite mer allvarligt så tror jag Volvos tanke är att deras kunder ska
ha volvo assistans eftersom de så klart servar hos volvo och då pillar
de inte själva, utan ringer assistans som i sin tur har verktyg.

Men jag återkopplar till mitt förra inlägg med att vill man skruva själv så
finns det bra fack att lägga en egen verktygslåda i.
Jag tillhör dem som åker omkring med bilen full av verktyg, vissa reservdelar, viss förbrukningsmaterial, skyddskläder och en hel del säkerhetsutrustning. Fast jag tycker ändå inte det är biltillverkarens uppgift att förse mig med allt detta. Var och en blir salig på sin tro och får själv bestämma hur mycket av sådant han/hon vill ha. Dessutom flyttar jag över det mesta till nästa bil när jag byter. Det här är ju i de flesta fall inte grejer som är specialanpassade för en viss bil.

Vad som är viktigt är dock att det finns plats för grejerna och det gör det ju i hygglig grad i en V70 i alla fall, även om jag tycker Volvo visar brist på eftertanke när det gäller förvaring av viss säkerhetsutrustning (mer om detta nedan).

Just nu har jag för en gångs skull en nästan ny bil med både garanti och Volvo Assistans. Så det blir förhoppningsvis ovanligt lite mekande de närmsta åren. Men jag vill ändå kunna fixa småsaker själv när jag är på resa, utan att behöva invänta Assistans. Och när jag mekar på hemmaplan är det lika bra att de grejer jag behöver finns i bilen. Jag har inget eget garage där jag kan ha dem och vill inte kånka dem fram och tillbaka från lägenheten.

Det här är lite exempel på vad jag åkt omkring med i min gamla bil (en V70 T5 -02 som jag står i begrepp att göra mig av med):

Under bakre luckan i bagageutrymmet, nedre avdelningen
Kuldelen till det delbara draget
Reservhjul (typ nödhjul)
Domkraft
Fälgkors
Fotpump
Bogserögla
Bogserlina
Startkablar
Oljekanna
Däckmärkningspenna
Universalspray (typ CRC 5-56 e.motsv.)
Smörjmedel för gummilister
Vaselin
Låsspray
Isskrapa (på vintern ligger den mer lättillgängligt)

Under bakre luckan i bagageutrymmet, övre avdelningen
Overall
Arbetshandskar
Tvättservetter
Liten tratt för påfyllning av vätskor
Skräpborste
Tvättborste
Verktyg för kabelskalning/kabelskor
Kablar, kabelskor, reservsäkringar, glödlampor, eltejp
Tre olika torxmejslar
Tre olika flatmejslar
Två korsmejslar
Tre polygriper
Kombinationstång
Sax
Morakniv
Universalkniv (skjutbart blad)
Hammare
Gummiklubba
Avdragare
Bladmått
Skjutmått

Under främre luckan i bagageutrymmet
"Liggunderlag" (en matta med gummerad undersida att stå på knä eller ligga på när man mekar)
Stor hylsnyckelsats inklusive torxbits (ungefär som den här) fast förvarad i påsar (låda tar för stor plats)
Momentnyckel
Liten reservdelspåse med saker som Gaffatejp och ståltråd
Hållare och laddare till telefonen (ifall vi måste byta till hyrbil och navigera med telefonen)

I vänster sidofack i bagageutrymmet
Reflekterande varselvästar
Diverse lastsäkringsband
Remsor för utmärkning av viltolycka

I höger sidofack i bagageutrymmet
Förbandsväska
Varningstriangel (som ryms där om man tar bort lite av ljudisoleringen och som förstås inte, som Volvo tänkt sig, skall förvaras under främre golvluckan, som kan vara täckt av bagage)

I fickan på förardörren
Ficklampa (liten, modell LED)
Pannlampa (modell LED)
Doppvärmare
Grenuttag, 12V

Framför förarstolen nedtill
Brandsläckare (Volvo originaltillbehör)

I fickan bakpå förarstolen
Haynes GDS-handbok

Framför passagerarstolen
Liten papperskorg
Torky

I fickan bakpå passagerarstolen
Motormännens vägatlas för Europa

I handskfacket
Volvos torxmejsel (vändbar)
Fiskben
Ett par små elskruvmejslar
Mönsterdjupsmätare
Däcktrycksmätare

I backre facket i tunnelkonsolen
BSR PPC felkodsläsare

I facket i baksätets armstöd
DVDer till RTI-systemet

Just nu funderar jag på vad som skall läggas till/bytas ut när jag flyttar över till min nya bil (V70 D4 -15) och var det hela skall placeras. Tyvärr har sidofacken i bagageutrymmet blivit mindre på båda sidor. Jag har med milt våld lyckats stuva in den slimmade varningstriangel som följer med bilen bakom luckan i höger sidopanel (som egentligen bara finns där för att man skall kunna byta blinkerslampan bak) och de reflekterande varselvästarna bakom luckan i vänster sidopanel (som egentligen bara finns där för att man skall kunna komma åt säkringscentralen där bak). Men förbandsväskan har jag nu blivit tvungen att flytta över till fickan i vänster bakdörr. Inget av detta skall förstås, som Volvo tänker sig, ligga under luckan i lastgolvet, som kan vara täckt av bagage.

När det gäller brandsläckaren har jag också blivit tvungen att tänka om eftersom Volvo numera tänker sig att den skall sitta i fotbrunnen på passagerarsidan, längs med väggen mot mittkonsolen, vilket varken är särskilt snyggt eller särskilt praktiskt. Men lyckligtvis har det kommit en ny, mycket liten släckare, MAUS Xtin Klein, som går in lite varstans och rymmer kaliumbaserad aerosol istället för pulver eller skum, vilket är en fördel ur saneringssynpunkt.

Min gamla BSR PPC felkodsläsare funkar förstås inte heller med den nya bilen och är på väg att ersättas av VIDA/DiCE, där DiCEn troligen är för stor för att rymmas i tunnelkonsolen och således får ligga under golvluckan istället. Eftersom bilar inte längre kommer med reservhjul och domkraft som standard har jag även kompletterat däcklagningskitet med dessa ting.

Sedan funderar jag också så smått över att göra följande tillägg förutsatt att jag ser att de får plats:
Batteriladdare (de är ju små numera)
Starthjälp (det finns ju numera otroligt små batteripaket)
LED-baserad varningspuck (typ den här)
Nödhammare med skärverktyg (typ den här)
Slirskydd (typ de här)
Senast redigerad av 5 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Det var en lista det.
Mitt bagagefack är fullt det med, men mer med tratt, påsar, reflexer, lite verktyg, fiskedrag, fiskespö (teleskop),
gravljus, remmar, regnöverdrag (från Liseberg), första förband, paraply, lampor, säkringar ect.
Har faktiskt inte full koll på allt jag har där, mer än att det är ungefär det som låg i mitt gamla handskfack.
Volvos (åtminstone i V70) är löjligt litet om man jämför med t.ex Peugot 306 där man fick plats med halva bohaget =)
Det var dessutom möjligt att köra in AC in i facket för att få ett kylskåp. Tror inte jag har den möjligheten i min V70 ( Har jag?).
Sanningen att säga så har jag inte kollat eftersom jag tycker facket är så litet att det är nästan lönlöst att ens få in en petflaska i det.

Förresten, ser att du har morakniv. Den hade jag nog tagit bort om jag varit dig så du inte åker dit
för brott mot knivlagen vid en flygande inspektion. Jag hade själv en morakniv i min gamla Peugot
och fick backning på det vid en flygande inspektion. Fick dock pratat mig ur det genom att skylla på att
min far hade haft bilen på fisketur och att den måste blivit kvarglömd.
Bara ett tips, tror dock att mattkniven är ok.
av andersuw
Wolfyswe skrev:Det var en lista det.
Mitt bagagefack är fullt det med, men mer med tratt, påsar, reflexer, lite verktyg, fiskedrag, fiskespö (teleskop),
gravljus, remmar, regnöverdrag (från Liseberg), första förband, paraply, lampor, säkringar ect.
Har faktiskt inte full koll på allt jag har där, mer än att det är ungefär det som låg i mitt gamla handskfack.
Volvos (åtminstone i V70) är löjligt litet om man jämför med t.ex Peugot 306 där man fick plats med halva bohaget =)
Det var dessutom möjligt att köra in AC in i facket för att få ett kylskåp. Tror inte jag har den möjligheten i min V70 ( Har jag?).
Sanningen att säga så har jag inte kollat eftersom jag tycker facket är så litet att det är nästan lönlöst att ens få in en petflaska i det..
Alltid beredd på lite fiske! Ja det är ju också en modell. :-) Och ja, handskfacket på nuvarande generation av V70 är rätt pluttigt, ej kylbart, och också lite lågt och djupt in. Det i min gamla V70 T5 -02 tycks mig intuitivt lite bättre med sin lite mer baljliknande utformning och gasdämpade lucka.
Wolfyswe skrev:Förresten, ser att du har morakniv. Den hade jag nog tagit bort om jag varit dig så du inte åker dit
för brott mot knivlagen vid en flygande inspektion. Jag hade själv en morakniv i min gamla Peugot
och fick backning på det vid en flygande inspektion. Fick dock pratat mig ur det genom att skylla på att
min far hade haft bilen på fisketur och att den måste blivit kvarglömd.
Bara ett tips, tror dock att mattkniven är ok.
Jag var faktiskt inte medveten om att detta kunde vara ett lagbrott men jag ser nu att lagen även gäller fordon på allmän plats, inte bara att man personligen har kniven på sig. Kanske kan jag ändå klara mig undan med hänvisning till behov (att kniven ingår i den verktygsuppsättning jag tycker det är rimligt att ha i min bil) men jag får ta mig en liten funderare på detta.
Användarvisningsbild
av Rillee
Driver ni med oss varför har ni så mycket verktyg med er?

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]