Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Vi skulle montera några IKEA-möbler, och hittade ingen passande stjärnmejsel. "Lätt fixat" tänkte jag och gick ut till bilen. Där upptäckte jag att det fanns inga verktyg alls i bilen, en V70 2.0F -08!!!
Det vill säga, det fanns en saxdomkraft och det som hör till den och en teleskopisk fälgnyckel, men några handverktyg såg jag inte till.
Är det avskaffat i nyare bilar?
Jag måste naturligtvis förklara mig med att jag inte har behövt några verktyg på långt avstånd från garaget. Bilen fungerar.

Vi lyckades lite senare få fatt på en stjärnmejsel till IKEA-möblerna, men inte från bilen.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Visste du inte det innan? :shock: Hehe, det bästa som finns vid ett bilköp är ju att kolla igenom allt, hur som bra tycker jag, då kan man lägga i det man vill och använder. De skulle dock kunnat skicka med ett fiskben (falsben), lätt det verktyg jag använder mest i bilen
36950705-Fiskben_1375.jpg
36950705-Fiskben_1375.jpg (2.25 KiB) Visad 5909 gånger
http://shop.bildeve.se/fiskben-falsben- ... c-145.aspx
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Tror inte stjärnmejsel finns med från start nej, funderar på om jag någonsin sett det i en bil.
Möjligtvis i min gamla Golf II från 1985. :)
Men det är väl lätt åtgärdat? In på biltema och köp en mejselsats och lägg i facklådan i bagaget.
Användarvisningsbild
av apersson850
Volvo brukade ha det förr, i alla fall. Ofta ett mejselskaft med en vändbar mejsel. Stjärna i ena änden, spårskruvmejsel i den andra.
Jag har faktiskt inte koll på vad min bil har idag. Jag lägger i mina egna verktyg ändå.
av Rådlös
Jo jag känner igen det där med en vändbar mejsel och ett par fasta nycklar i en svart galonväska. Där var också en hylsa (av ett plåtrör) och vridhandtag för tändstift. Jag får investera i detta för nu när man vet om bristen så skall det väl säkert uppstå något jä***skap där dessa verktyg behövs. Men jag har kört omkring i fem år utan verktygen.
av andersuw
poseidon skrev:Stjärnmejsel? Om något borde de lägga i en torx-mejsel.
Absolut. Och en vändbar sådan följde också med min V70 T5 -02. Den ligger tillsammans med "fiskbenet", mönsterdjupsmätaren och däcktrycksmätaren i handskfacket. Resten av verktygen får ligga där bak.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Det finns några stjärnskruvar kvar fortfarande men fiskbenet e guld värt
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Så här såg det ut på vår förra BMW. + ett par BMW skyddshanskar att använda vid hjulbyte.

Bild
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]